Engelska

Kom igång med dina heldigitala läromedel på 30 min!

Mediecenter bjuder in till 30-minuters onlineföreläsningar där Natur & Kultur visar delar av sitt utbud av digitala läromedel såsom Digilär och NOKflex matematik.

Välkommen på en kort föreläsning om hur du enkelt kommer igång med ditt heldigitala läromedel. Vi hjälper dig hela vägen. Häng med på denna personliga och pedagogiska guidning där du får med dig allt om den smarta funktionaliteten som stöttar både din undervisning och elevens lärande. Välkommen in i Digilär och NOKflex!

Arbetsminne, långtidsminne och undervisning

I den här filmen får du veta hur du med en enda flervalsfråga kan få mycket information om hur din klass tagit till sig ett kunskapsinnehåll. Du får också en metod för hur du får eleven att tänka mer och djupt på ett innehåll, genom SSDD-problem, Same Surface Different Depth. Lärare på Sundsta/Älvkullegymnasiet i Karlstad ger exempel från olika ämnen.

Ämneslärardagen årskurs 7-9

*** UPPDATERING: För att minska smittspridning kommer vi att genomföra dagen digitalt via Zoom, förutom Idrott och hälsa-spåret som genomförs på Karlstads universitet. Workshopledarna har under denna pandemivår blivit väldigt erfarna i att hålla i träffar på distans så vi är övertygade om att detta kommer att fungera bra. ***

STL-cirkeln och analysmallen – Frida Lindell

I den här föreläsningen tar Frida Lindell upp STL-cirkeln, analysmallen, olika texttyper och att ställa bra frågor.

Skriva sig till lärande (STL) är en modell för att använda digitala verktyg på ett bra sätt i undervisningen. Den ger ökad likvärdighet mellan könen då pojkarnas prestationer vad gäller läs- och skrivutvecklingen ökar markant. Modellen baseras på framgångsfaktorer för lärande.

Olika, lika, tillsammans!

Dahlberg, Moss och Pence (2009) beskriver i Kvalitet och meningsskapande: postmoderna perspektiv – exemplet förskolan meningsskapande som att gå bortom begreppet kvalitet för att kunna inrymma frågor om olika och mångfaldiga perspektiv. Detta menar jag kan appliceras på arbetet med interkulturalitet. Genom att barnen ges möjlighet att upptäcka flera sätt att kommunicera, agera och interagera skapas inte bara en förståelse och ett intresse för olika kulturer, det ger även en djupare mening, ett intrinsikalt värde i sig.

Interkulturellt förhållningssätt och estetiska lärprocesser

I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 står att ”Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barns förståelse för värdet av mångfald.” (Skolverket, 2018, s, 5-6). Kärnan i detta är för mig att tillsammans med barnen upptäcka tillgången av olika kulturer och hur dessa berikar. I vårt arbete på förskolan ville vi utforska olika möten som främjar gemenskap. 

Nytt projekt!

Att barnens språkutveckling har gynnats av arbetet med sångerna har jag tidigare visat och arbetet med detta blev en naturlig del även i efterföljande projekt. I tv-programmet Lärlabbet (UR, 2016, avsnitt 12) och ett avsnitt som handlar om estetiska lärprocesser ges ett reportage från Svedala kommun. Där har förskolorna ingått i ett projekt som heter ”Rösträtt” och som innebär att barn och pedagoger under ledning av en sångpedagog arbetar med sång.

Bilderbokens möjligheter

Att det finns en kraft i det skrivna ordet och att en bild säger mer än 1000 ord råder det ingen tvekan om, men då jag blev presenterat för det projekt jag nu skall berätta om måste jag erkänna att även jag kände en viss tvekan.

Barn- och ungdomsförvaltningen och Kultur- och fritidsförvaltningen i Karlstad driver sedan 30 år tillbaka läsprojektet Stora Bokbryggan. Stora Bokbryggan riktar sig till barn i åldrarna 5 till 8 år. En bilderbok väljs ut som pedagogerna arbetar med tillsammans med barnen under ett års tid.

Sidor

Prenumerera på RSS - Engelska