Drama

Naturvetenskap - estetiska lärprocesser

I föregående inlägg beskrev jag hur matematik blev en del av estetiska lärprocesser, den här gången sätts naturvetenskap i fokus. Under arbetet med berättelsen om ”Kurran” följde vi vad som hände i naturen, dels genom att reflektera över bilderna i boken (som utspelar sig i skogen) men också genom att vara ute i förskolans närmiljö. Hur förändras löven under olika årstider? Hur ser olika blommor ut? Vad finns det för olika träd etc.? På förskolan är vi ute mycket (och i alla väder) vilket ger en naturlig möjlighet att undersöka djur och natur.

Nu blir det matematik!

Bamford (2006) visar i sin forskning The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education hur arbete med estetiska uttrycksformer förbättrar och ger fördelar även i andra ämnen. Min syn på detta genomsyrar hela mitt arbete där jag försöker påvisa hur estetiska lärprocesser både blir en metod (intrumentellt) och ett mål i sig (intrinsikala värdet). I det här inlägget kommer jag att fokusera på metoddelen och i detta fall används framförallt musik (men också dans) som ett redskap för att lära sig matematik.

Theory of mind

I mitt tidigare inlägg ”Medkänsla i moll” hänvisar jag till Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2018) där det under målet Normer och värden beskrivs att förskolan ska arbeta med etiska dilemman samt utveckla barns förmåga till empati (leva sig in i andra människors situation). Värdegrundsarbete är en mycket viktig del och genom att skapa möjligheter att få leva sig in i olika situationer redan för våra yngsta barn, kan vi förhoppningsvis lägga grund för öppenhet och solidaritet med andra.

Lilla Bokbryggan - Skål!

 Enligt mål i Läroplan för förskolan, Lpfö 18 ska förskolan ge varje barn förutsättningar att utveckla ”fantasi och föreställningsförmåga” samt ”nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära” (Skolverket, 2019, s. 13). Att arbeta med estetiska lärprocesser är inte bara en möjlighet att nå kunskap på flera olika sätt, utan också en väg till fördjupat lärande.

Nyfiken på...

Av femton barn flyttade elva stycken till en avdelning för äldre barn. Detta innebar att elva 1-åringar nyfiket tog steget till oss och in i förskolans värld. För någon som är ett år och van vid att vara hemma, innebär detta en stor förändring med många nya intryck! En sak som barnen dock lärde sig snabbt var vad som hände när jag tog fram gitarren. Vi började omgående med en daglig sångstund där vi först och främst introducerade ”Namnbluesen”. Då de nya barnens vårdnadshavare var delaktiga under hela inskolningen fick de också vara en del av ”bluesen”.

Förskoleklassens storsamling blev rena rama cirkusen!

Så blev det äntligen av, Cirkusen av och med förskoleklassen, för alla på fritids och de som hade vägarna förbi och som ville se! Som vi har tränat och kämpat för att göra det möjligt, det som började som en ide i början på terminen! Men just när vi hade kommit igång med planerna för vem som skulle vara med vem och göra vad och såg framför oss hur pirrigt men även roligt det skulle bli att få visa upp en föreställning för föräldrar och hela skolan, då slår en pandemi till!

Sidor

Prenumerera på RSS - Drama