Svenska som andraspråk

Post Corona klassrummet

När jag var ung gillade jag inte att prata inför grupp. Jag är inte den självklara talaren på fester och till vardags. Hur kunde du då välja att bli lärare? kanske du undrar. Just därför! blir mitt svar. 
Jag lever för utmaningar i alla dess former. När jag upplever något som svårt känner jag mig alltid mer levande - mer inspirerad. De första gångerna jag stod framför en grupp elever var oerhört stressande och utmanande. Som tur var hade jag väldigt snälla elever.

Kom igång med dina heldigitala läromedel på 30 min!

Mediecenter bjuder in till 30-minuters onlineföreläsningar där Natur & Kultur visar delar av sitt utbud av digitala läromedel såsom Digilär och NOKflex matematik.

Välkommen på en kort föreläsning om hur du enkelt kommer igång med ditt heldigitala läromedel. Vi hjälper dig hela vägen. Häng med på denna personliga och pedagogiska guidning där du får med dig allt om den smarta funktionaliteten som stöttar både din undervisning och elevens lärande. Välkommen in i Digilär och NOKflex!

Alla lässtrategier hjälper inte läsförståelsen

Grundskolans läroplan säger att lärare ska undervisa om lässtrategier. Det är en del av det centrala innehållet i svenskämnets kursplaner. Men det spelar roll vilka lässtrategier som används och i vilka sammanhang. Vissa lässtrategier saknar vetenskapligt stöd – det är osäkert om de hjälper elevens läsförståelse. Det har Michael Tengberg vid Karlstads universitet kommit fram till tillsammans med de andra i projektgruppen som skrivit forskningssammanställningen Läsförståelse och undervisning om lässtrategier, utgiven av Skolforskningsinstitutet.

Bilderbokens möjligheter

Att det finns en kraft i det skrivna ordet och att en bild säger mer än 1000 ord råder det ingen tvekan om, men då jag blev presenterat för det projekt jag nu skall berätta om måste jag erkänna att även jag kände en viss tvekan.

Barn- och ungdomsförvaltningen och Kultur- och fritidsförvaltningen i Karlstad driver sedan 30 år tillbaka läsprojektet Stora Bokbryggan. Stora Bokbryggan riktar sig till barn i åldrarna 5 till 8 år. En bilderbok väljs ut som pedagogerna arbetar med tillsammans med barnen under ett års tid.

Kartläggningsmaterial i förskoleklass

Nyss hemkommen från Skolverkets konferens om det nya kartläggningsmaterialet i förskoleklass sitter jag och är fylld av frågor, tankar och spaningar. Säkert känner ni detsamma. Här är den input jag fick med mig från Skolverket:

Kartläggningsmaterialet är obligatoriskt att använda i förskoleklassen från och med 1 juli 2019. Syftet med materialet är att så tidigt som möjligt upptäcka de barn som är i behov av extra stöd för att nå utbildningens mål eller extra stimulans för att komma ännu längre.

Snart dags för en föreläsning om "Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum"

Denna dag riktar sig till lärare som undervisar i grundskolan generellt, men ett extra fokus mot lärare som undervisar i svenska och/eller SO. Välkomna är också skolchefer, rektorer och de som arbetar med skolans digitaliseringsarbete.

Datum: 27 november, 2018

Plats: Lagerlöfsalen, 1A 305

Program

08.30-09.00 Registrering

09.00-10.15 Föreläsning

10.15-10.45 Kaffe

10.45-12.00 Föreläsning forts.

Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum

Sidor

Prenumerera på RSS - Svenska som andraspråk