Svenska

Barnens universitet

På Karlstads universitet pågår massor med spännande forskning som vi vill berätta om. För trettonde året i rad kan du som är 8-12 år ta del av spännande forskning som pågår på Karlstads universitet.

På Barnens universitet får du träffa forskare som tar oss med på ett spännande föredrag inom ett speciellt ämnesområde. Sex nya avsnitt hålls på måndagar i höst. Första tillfället äger rum måndag den 5 oktober 2020. Under rådande omständigheter så kommer platserna vara begränsade till femtio platser, efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Naturvetenskap - estetiska lärprocesser

I föregående inlägg beskrev jag hur matematik blev en del av estetiska lärprocesser, den här gången sätts naturvetenskap i fokus. Under arbetet med berättelsen om ”Kurran” följde vi vad som hände i naturen, dels genom att reflektera över bilderna i boken (som utspelar sig i skogen) men också genom att vara ute i förskolans närmiljö. Hur förändras löven under olika årstider? Hur ser olika blommor ut? Vad finns det för olika träd etc.? På förskolan är vi ute mycket (och i alla väder) vilket ger en naturlig möjlighet att undersöka djur och natur.

Kom igång med dina heldigitala läromedel på 30 min!

Mediecenter bjuder in till 30-minuters onlineföreläsningar där Natur & Kultur visar delar av sitt utbud av digitala läromedel såsom Digilär och NOKflex matematik.

Välkommen på en kort föreläsning om hur du enkelt kommer igång med ditt heldigitala läromedel. Vi hjälper dig hela vägen. Häng med på denna personliga och pedagogiska guidning där du får med dig allt om den smarta funktionaliteten som stöttar både din undervisning och elevens lärande. Välkommen in i Digilär och NOKflex!

Nu blir det matematik!

Bamford (2006) visar i sin forskning The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education hur arbete med estetiska uttrycksformer förbättrar och ger fördelar även i andra ämnen. Min syn på detta genomsyrar hela mitt arbete där jag försöker påvisa hur estetiska lärprocesser både blir en metod (intrumentellt) och ett mål i sig (intrinsikala värdet). I det här inlägget kommer jag att fokusera på metoddelen och i detta fall används framförallt musik (men också dans) som ett redskap för att lära sig matematik.

Theory of mind

I mitt tidigare inlägg ”Medkänsla i moll” hänvisar jag till Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2018) där det under målet Normer och värden beskrivs att förskolan ska arbeta med etiska dilemman samt utveckla barns förmåga till empati (leva sig in i andra människors situation). Värdegrundsarbete är en mycket viktig del och genom att skapa möjligheter att få leva sig in i olika situationer redan för våra yngsta barn, kan vi förhoppningsvis lägga grund för öppenhet och solidaritet med andra.

Sidor

Prenumerera på RSS - Svenska