Matematik

Forskning: Programmering som verktyg vid matematisk problemlösning

Andreas Borg undervisar i ämnena matematik och fysik på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Hans forskning handlar om hur användandet av programmering kan främja matematiska problemlösningsstrategier.

Han ingår i forskarskolan för undervisningens digitalisering (Fundig) vid Karlstads universitet och berättar här om sitt arbete under de tre första åren.

Produktion: Jorryt van Bommel – föreståndare för Fundig och Martin Lindkvist – multimediaproducent på Karlstads universitet.

Lärare på facebook – när vad hur och varför?

Tusentals lärare är aktiva på Facebook i grupper som riktar sig till och är skapade av lärare. I januari 2016 startade vi ett forskningsprojekt där vi ville titta närmare på samtalen i några av dessa grupper – när är lärare aktiva i grupperna, vad samtalar man om, hur sker dessa samtal, och till sist: varför lägger lärare tid och energi på grupperna?

STL-cirkeln och analysmallen – Frida Lindell

I den här föreläsningen tar Frida Lindell upp STL-cirkeln, analysmallen, olika texttyper och att ställa bra frågor.

Skriva sig till lärande (STL) är en modell för att använda digitala verktyg på ett bra sätt i undervisningen. Den ger ökad likvärdighet mellan könen då pojkarnas prestationer vad gäller läs- och skrivutvecklingen ökar markant. Modellen baseras på framgångsfaktorer för lärande.

Förmågorna i fokus

I mitt klassrum har förmågorna i matematik en central plats. För mig är det viktigt att ständigt återkoppla till, samt synliggöra förmågorna för att eleverna ska vara medvetna om mot vilka mål vi strävar. Det finns en mening i syftesdelen i läroplanen för matematik som har satt grunden för min undervisning: ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.”

Månadens forskare – Andreas Borg

Andreas Borg undervisar i matematik och fysik på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Men han är också licentiand i pedagogiskt arbete.

– Under åren som yrkesverksam lärare har jag många gånger funderat och ställt mig frågor kring min egen undervisning. Möjligheten att forska innebär en chans att fördjupa sig och förhoppningsvis få några svar. Dessutom hade jag glömt bort hur kul det var att själv sitta i skolbänken.

Kartläggningsmaterial i förskoleklass

Nyss hemkommen från Skolverkets konferens om det nya kartläggningsmaterialet i förskoleklass sitter jag och är fylld av frågor, tankar och spaningar. Säkert känner ni detsamma. Här är den input jag fick med mig från Skolverket:

Kartläggningsmaterialet är obligatoriskt att använda i förskoleklassen från och med 1 juli 2019. Syftet med materialet är att så tidigt som möjligt upptäcka de barn som är i behov av extra stöd för att nå utbildningens mål eller extra stimulans för att komma ännu längre.

Hour of Code 2018

Under veckan 3-9 december genomfördes Hour of Code av tusentals barn runt om i världen. Syftet är att få testa en timme av programmering eller datavetenskap. Flera skolor i Karlstad deltog och vi var en av dem. Vi valde att göra det som en gemensam aktivitet på skolan även i år och alla klasser delade med sig av sina lektioner på anslagstavlorna i skolans restaurang. På det sättet bidrar det till en VI-känsla på skolan. 

Sidor

Prenumerera på RSS - Matematik