Karta

Digitala modeller i högstadiets teknikundervisning

Modeller används på en mängd olika sätt i högstadiets teknikundervisning. I takt med digitaliseringen används idag i allt högre utsträckning digitala modeller. I Helen Brinks forskning i pedagogiskt arbete är det dessa digitala verktyg för modeller och modellering som står i centrum. Genom intervjuer med högstadielärare undersöker hon vilka erfarenheter lärare har av undervisning med digitala modeller i allmänhet och med särskilt fokus på CAD, computer aided design.

Erfarenhetsutbyte om undervisning i fritidshem

I slutet av 2017 arrangerade RUC ett tillfälle för professionsutvecklande samtal för pedagoger/lärare i fritidshem, om fritidshemmets förtydligade kunskaps- och undervisningsuppdrag. En slutsats som drogs var att uppdraget inte riktigt hade fått genomslag i den pedagogiska praktiken och att det finns ett stort behov av att även fortsättningsvis utbyta erfarenheter.

Nu erbjuds ett nytt tillfälle för erfarenhetsutbyte av undervisning i fritidshem. Upplägget omfattar två delar:

Erfarenhetsutbyte om undervisning i fritidshem

I slutet av 2017 arrangerade RUC ett tillfälle för professionsutvecklande samtal för pedagoger/lärare i fritidshem, om fritidshemmets förtydligade kunskaps- och undervisningsuppdrag. En slutsats som drogs var att uppdraget inte riktigt hade fått genomslag i den pedagogiska praktiken och att det finns ett stort behov av att även fortsättningsvis utbyta erfarenheter.

Nu erbjuds ett nytt tillfälle för erfarenhetsutbyte av undervisning i fritidshem. Upplägget omfattar två delar:

Erfarenhetsutbyte om undervisning i fritidshem

I slutet av 2017 arrangerade RUC ett tillfälle för professionsutvecklande samtal för pedagoger/lärare i fritidshem, om fritidshemmets förtydligade kunskaps- och undervisningsuppdrag. En slutsats som drogs var att uppdraget inte riktigt hade fått genomslag i den pedagogiska praktiken och att det finns ett stort behov av att även fortsättningsvis utbyta erfarenheter.

Nu erbjuds ett nytt tillfälle för erfarenhetsutbyte av undervisning i fritidshem. Upplägget omfattar två delar:

Erfarenhetsutbyte om undervisning i fritidshem

I slutet av 2017 arrangerade RUC ett tillfälle för professionsutvecklande samtal för pedagoger/lärare i fritidshem, om fritidshemmets förtydligade kunskaps- och undervisningsuppdrag. En slutsats som drogs var att uppdraget inte riktigt hade fått genomslag i den pedagogiska praktiken och att det finns ett stort behov av att även fortsättningsvis utbyta erfarenheter.

Nu erbjuds ett nytt tillfälle för erfarenhetsutbyte av undervisning i fritidshem. Upplägget omfattar två delar:

Se presentationerna från WETT 2021

Här kan du se presentationerna från Wermland Educational Technology Transformation 2021 (WETT). Fler presentationer läggs ut här efter hand.

WETT 2021 handlade om lärares lärande, rektors ansvarsområde, delat ledarskap, delakultur, avtal och upphandling samt omvärldsbevakning. WETT arrangerades av RUC vid Karlstads universitet, ATEA och IKT-nätverket i Värmland.

Nyfiken på utveckling av digitalisering i förskolan

I början av oktober startade vi professionssatsningen Nyfiken på utveckling av digitalisering i förskolan, en satsning via RUC på Karlstads universitet. Drygt 100 förskollärare från hela Värmland, plus några gäster från bland annat Skåne och Stockholmsregionerna är med som deltagare. Jag har fått den stora glädjen att vara processledare för denna satsning!

Sidor