Samtal om ämnesdidaktik

Vilka didaktiska utmaningar ställs vi som lärare inför när det gäller urval och transformation av ett undervisningsinnehåll? Hur kan man tänka här och vilken roll kan didaktiska modeller spela för de processerna? Det rör sig samtalet runt i den här podden om ämnesdidaktik. Utgångspunkten för resonemanget är den flervetenskapliga ämnesdidaktiska forskning som bedrivs inom forskargruppen Research on Subject-specific Education (Rose), men också annan internationell forskning.

Fem personer i poddstudio

Deltagare i samtalet är Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik, Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete och Martin Stolare, professor i historia. Monica Evermark, föreståndare för RUC, ställde frågorna och Martin Lindkvist, medieproducent på Karlstads universitet, satt vid podd-spakarna.

Det här är den didaktiska triangeln som nämns i samtalet:

Illustration av den didaktiska triangeln - en triangel med orden Läraren, Elev och Innehåll. Och pilar med orden Framställning, Erfarenhet och Interaktion.

Det här samtalet genomfördes inför Ämneslärardagen 2020, som arrangerades av följande centrumbildningar på Karlstads universitet: Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL), Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Science, Mathematics, and Engineering Education Research (SMEER) samt Idrottsvetenskap, Musik, Regionalt utvecklingscentrum för skola (RUC) och Pedagog Värmland.