Bloggar

En bärande och lärande relation

Jag har arbetat som rektor sedan 2010 och har varje läsår genomfört olika typer av trivselenkäter i verksamheterna. Ni vet, enkäter där elever får ta ställning till huruvida de trivs och är trygga i skolan eller inte. Sedan har jag sammanställt dessa enkäter och använt dem som en grund för vårt kommande förbättringsarbete när det gäller värdegrundsarbetet eller inom ramen för arbetet med elevhälsan. Ofta så har enkäterna visat att en stor majoritet trivs och känner sig trygga i skolan.

Återkoppling och reflektion - slutkläm

Jag tar raskt vid där jag avslutade förra blogginlägget som handlade om återkoppling och reflektion. Föregående års arbete inkluderade bl.a. ett interkulturellt förhållningssätt och jag vill lyfta att detta även fanns med som en naturlig del i det här årets projekt. De estiska uttrycksformerna är ett sätt att kommunicera genom på olika vis, och som ett barn uttryckte ”vi pratar olika men är ändå lika”. Någon förmedlar sig genom dans, en annan genom en sång, och det här året hade vi förutom ett spansktalande barn även ett barn med grekiska som modersmål.

Skolverkets lägesbedömning 2020

Många skolor har därtill inte tillräcklig tillgång till de olika kompetenser som ska finnas inom elevhälsan. Ofta främjar organiseringen och ledningen av det hälsofrämjande arbetet inte samarbete och samverkan mellan elevhälsan och lärare och annan personal. Den skapar inte heller förutsättningar för elevhälsans kompetenser att bidra i det systematiska kvalitetsarbetet och till skolans utveckling – och därmed inte för att den ska kunna bidra till att stärka elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Möte med Lisa Molin

Den 8/10 hade vi i SOL i Värmland tillsammans med RUC en fantastisk dag om digitalisering kopplat till språk. En av föreläsarna var Lisa Molin som alldeles nyligen doktorerat vid Göteborgs universitet och föreläste under förmiddagen om "Kritiskt digitalt textarbete i klassrummet". Här kan du under den närmaste månaden ta del av föreläsningen om du önskar se den i efterhand.    

Analysarbete och elevhälsa

I vårt årshjul är vi äntligen framme vid det tillfälle då arbetslagen och elevhälsoteamet ses för att diskutera den analys pedagogerna gjort fram till nu. Nu går vi från den första utvecklingsperioden in i den andra utvecklingsperioden. Den här strukturen och rutinen är ny för oss så jag har en stor dos ödmjukhet inför att det är just nytt. Inför vårt gemensamma möte är tanken att varje pedagog ska fundera hur hen arbetar för att skapa tillitsfulla relationer för eleverna. Vi är även nyfikna på om pedagogen bedömer att hen har en bärande och lärande relation med alla elever.

Naturvetenskap - estetiska lärprocesser

I föregående inlägg beskrev jag hur matematik blev en del av estetiska lärprocesser, den här gången sätts naturvetenskap i fokus. Under arbetet med berättelsen om ”Kurran” följde vi vad som hände i naturen, dels genom att reflektera över bilderna i boken (som utspelar sig i skogen) men också genom att vara ute i förskolans närmiljö. Hur förändras löven under olika årstider? Hur ser olika blommor ut? Vad finns det för olika träd etc.? På förskolan är vi ute mycket (och i alla väder) vilket ger en naturlig möjlighet att undersöka djur och natur.

Bokcirkel kring "Digitala verktyg för en språkutvecklande undervisning"

I vårt nätverk ”SOL i Värmland” har vi nyligen läst och haft en bokcirkel kring Patricia Diaz bok ”Digitala verktyg för en språkutvecklande undervisning”. Patricia föreläser ju för oss den 8/10, så vi tyckte att det kunde vara givande att ha läst boken innan föreläsningen.

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar