Bloggar

Återkoppling - hur lyckas man med det?

Igår hade vi i nätverket SOL i Värmland en föreläsningsdag om återkoppling där lärare från hela Värmland deltog. Tre föreläsningar i ämnet som gav mycket kunskap och inspiration till kommande utvecklingsarbeten i våra kommuner.

Först ut på tisdagsmorgonen var Fil.dr Agneta Grönlund, verksam vid Linköpings universitet, och här ska även ni få möta henne och hennes tankar på återkoppling. 

Trevande början och en skarp tillsägelse (igen...)

Så drog en ny termin igång och jag började mitt arbete med lite äldre barn (3-5 år). Spännande att få se hur arbetet med estetiska lärprocesser kommer att bli – om, och i så fall hur, det kommer att förändras? Jag återser barn som tidigare ”gått” hos mig, ex. skaparen av Jag äter ingen kyckling, möter nya barn och samtidigt har jag förmånen att få fortsätta att följa de barn som bytt avdelning tillsammans med mig och som jag känt sen de började förskolan.

Arbetet med stöd och elevhälsa saknar ofta strategisk styrning

I mitt sista inlägg om Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven kommer här mina tankar kring elevhälsans strategiska styrning. I utredningen sammanfattas styrningen på följande sätt: ”Skolor där undervisningen inte i tillräcklig utsträckning anpassas till elevernas behov kännetecknas inte sällan av en bristande strategisk styrning, som avsaknad av tydliga mål och uppföljningssystem.

Repetition av metod och värdet i sig

Jag tänkte återigen visa på hur en kan använda estetiska uttrycksformer både som en metod för att lära sig om något annat, men även för att utforska det estetiska värdet i sig (och vad det innebär). Jag börjar med att citera Läroplan för förskolan, Lpfö 18:

 ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,” (Skolverket, 2018, s. 14)

Resursfördelningen styr bort från att utveckla inkluderande lärmiljöer

Rubriken handlar om skolans stöd- och elevhälsoarbete. Rubriken är tagen från slutbetänkandet av Utredningen om elevers möjligheter att nå kunskapskraven (SOU 2021:11). Jag tycker den här rubriken är utmanande och den sätter fingret på något viktigt. Vi i skolan har hamnat i ett läge där mycket av diskussionen handlar om mer resurser. Vi ropar att vi behöver bli fler som arbetar i skolan.

Kil - Äntligen händer det!

I Skolsverige talas ständigt om vikten av samarbete mellan skolor och lärare, för att såväl inspirera varandra i vardagen som att stärka likvärdigheten. I Kils kommun finns idag åtta kommunala skolor, varav tre ligger på landsbygden, fördelade på fem rektorsområden. Genom åren har många försök gjorts för att hålla kontakt mellan pedagogerna, men det har blivit sporadiska möten eller tillfälliga försök som runnit ut i sanden när vardagen haft alltför många bollar i luften.

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar