Karlstad

Peka & Prata

Det känns så otroligt roligt och spännande att äntligen få visa upp det projekt som vi arbetat med tillsammans, Maria Nyström, kommunikatör på Mariebergsskogen AB och Jessica Eriksson, kommunikationspedagog på Sundstagymnasiet.

Mariebergsskogen är Karlstads stadspark och en mycket välbesökt plats i Värmland, både av turister och boende i närheten. Mariebergsskogen består bland annat av en park, strandängar, friluftsmuseum och lekträdgård och Barnens köksträdgård.

Jävlar anamma

Vad är det som påverkar hur ett barn lär sig? Är det arv eller miljö som spelar störst roll? I Torkel Klingbergs bok Hjärna, gener och jävlar anamma diskuterar han detta. Han anlägger dock ytterligare ett perspektiv. Han menar att det är i samspelet mellan gener och miljö som vi kan börja leta efter hur barn lär. Han skriver om tidsaspekten som en avgörande faktor. En del barn lär snabbare och en del barn tar längre tid på sig.

Givande och utvecklande samarbete både för lärare och för elever

Tänk vad viktigt det är att samtala med varann kollegor emellan. För mig startade ett samarbete i en kurs med att jag och en kollega som är i samma arbetslag samtalade om vad vi gjorde i kurserna. Efter lite jämförande insåg vi att här kunde vi samarbeta och dra nytta av varandras olika kompetenser.

Tillgängliga lärmiljöer

Idag är jag och vår specialpedagog iväg på konferens. Det är SPSM som anordnar en konferens om tillgängliga lärmiljöer. Ordet tillgänglig tycker jag hamnar tillsammans med ord som likvärdig och främjande. Det är ord som alla i skolan använder sig av, men det är sällan vi definierar begreppen. Det är ingen ju i skolan som medvetet planerar verksamheten utfirån att den ska vara otillgänglig eller vara missgynnande.

Övergången mellan förskola och förskoleklass

De nya skrivningarna för förskoleklassen kom ut den 1 juli 2016 och har snart funnits med i verksamheten ett helt läsår. De var ett välkommet styrmaterial för oss som arbetar i förskoleklass. Tidigare har vi år efter år fått ”skapa” vår egen läroplan och vad vi ska arbetar efter. Nu äntligen har vi något att luta oss mot och något som vi måste styras efter. Det gör ju arbetet lättare eller kanske svårare för en del av oss. Hur det än ser ut för dig så är det tydligt vad vi ska göra och vad vi ska ge eleverna under deras första år i skolans värld.

Om att göra en tankevända

En tankevända kan handla om att se på relationen mellan teori och praktik. Ibland gör det så att man måste omforma sina tankar och föreställningar. Det händer ibland pö om pö och ibland plötsligt, mer eller mindre ofrivilligt. När jag har tänkt på ett visst sätt och sedan inser att det kan vara på ett annat sätt. Också. Ibland handlar det om att göra en tankevända åt ett positivt håll och ibland om att inse något som man kanske helst inte vill inse.

Arbeta med språkstödjande undervisning

I förberedelseklassen på Råtorpsskolan, har vi arbetat med Istiden med fokus på att stärka språket. Reciprocal teaching, som är en strategi som bygger på fyra steg; förutspå, ställa frågor, att reda ut oklarheter och sammanfatta. När dessa strategier tränas på ett medvetet sätt resulterar det i ökad läsförståelse. Reciprocal teaching utvecklades från början för svaga läsare. Begreppet reciprok betyder ömsesidig som jag menar syftar till det dialogiska lärandet och samspelet mellan elever och lärare, men även elever emellan (Reichenberg & Lundberg, 2011).

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad