Karlstad

Blåklädersmatematik – infärgning på Nobelgymnasiet

Det finns olika syften varför elever på ett yrkesinriktat program ska lära sig matematik. Enligt ämnesplanen är undervisningens syfte att lära sig att arbeta matematiskt. Eleverna ska lära sig strategier för att använda matematik i både vardagen och yrkeslivet. Idag kräver branschen att deras medarbetare inte bara har goda praktiska kunskaper utan även har grundläggande kunskaper i matematik.

Värdegrund från små till stora

Alla hjärtans dag har som bekant passerat. En dag värd att uppmärksamma lite extra i våra klassrum med våra elever. Jag är säker på att i Sveriges skolor har det målats hjärtan som dekorerar våra väggar. I lamporna i taken kanske det hänger hjärtan. Värdegrundsarbetet kanske blir allra tydligast runt denna dag men pågår ju faktiskt året om, alla dagar under läsåret.

Svensklärarlyft under två dagar

Som lärare är man ständigt på jakt efter bra fortbildning. De senaste åren har mycket av fortbildningen som erbjudits handlat om själva läraryrkets olika pedagogiska dilemman; formativ bedömning, det inkluderande klassrummet, ledarskap i klassrummet, synligt lärande o s v. Sådan fortbildning är mycket bra och viktig. Dock har jag saknat ämnesspecifik fortbildning i svenska.

Bokbryggan fyller 30 år! – avsnitt 61

Att främja barns språk via barnlitteratur och skapande verksamhet är Bokbryggans syfte. Samtidigt ges pedagogerna inspiration och stöd för att arbeta med den årliga boken ur flera olika perspektiv. Christina Neu, barnboksbibliotekarie och Annette Carlsson, samordnare vid Buf för Bokbrygan berättar här om arbetet som når och har nått så många genom åren.

Läslyftet

De flesta skolor runt om i Karlstad har fokus på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt just nu. Det har även vi på Råtorp. Veronica har beskrivit hur hon arbetar med detta i vår Förberedelseklass i ett tidigare inlägg. Jag tänkte beskriva hur vi arbetar med detta på organisationsnivå på våra två skolor. Vi har valt att lägga stort fokus på likvärdigheten i detta års arbetsplan.

Digitaliseringens möjligheter del 2 – avsnitt 60

Halvvägs in i projektet Digitaliseringens möjligheter träffar vi lärarna Sofie Nilsson och Nina Widoff samt rektor Amelie Wahlström i ett samtal om vad goda digitala förutsättningar innebär för lärarna och för eleverna. Resan skulle kort kunna beskrivas som ”från teknik till lärande” där de idag fokuserar på att skapa en god lärmiljö anpassad för gruppen, inte på plattor, datorer, interaktiva tavlor och digitala läromedel i sig. Men att hitta digitala verktyg för specifika syften och att lära sig dem tar tid. Det kollegiala lärandet är därför centralt samt hur detta kan organiseras.

Från okunskap till ISKUNSKAP.

Från okunskap till ISKUNSKAP.

Denna lilla rubrik kan betyda skillnad på liv och död. Nu låter jag lite dramatisk men det är faktiskt sant. I måndags var jag med för första gången i mitt liv och sågade upp en vak, ganska hårt jobb ska jag erkänna. Denna vak (som finns på Tullholmsviken) kommer vi nu i Naturskolan använda oss utav för att elever i årskurs nio i Karlstads skolor ska få prova på att ”plurra” i.

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad