Matematik

Dagens händelse och några av vårens händelser

Idag - i skuggan av matematikklubben 

I Karlstad driver vi som ni säkert vet matematikklubbar. Vi har drygt 60 barn och ungdomar med i klubbarna, men vi har också fantastiska hjälpledare som antingen är lärarstudenter eller matematikstudenter vid Karlstads universitet. I eftermiddag har några av de haft en workshop med mig gällande hur man kan upptäcka matematiskt begåvade elever när eleverna är aktiva i givande problemlösningssituationer.

Blåklädersmatematik – infärgning på Nobelgymnasiet

Det finns olika syften varför elever på ett yrkesinriktat program ska lära sig matematik. Enligt ämnesplanen är undervisningens syfte att lära sig att arbeta matematiskt. Eleverna ska lära sig strategier för att använda matematik i både vardagen och yrkeslivet. Idag kräver branschen att deras medarbetare inte bara har goda praktiska kunskaper utan även har grundläggande kunskaper i matematik.

Lärportalen

Du känner väl till lärportalen? Där finns material för att utveckla undervisningen tillsammans med kollegor inom följande områden: digitalisering, matematik, naturvetenskap och teknik, specialpedagogik samt skolans värdegrund. Du hitar filmer, artiklar och intervjuer. Från och med mars kommer även läs- och skrivportalens moduler att finnas här.

Matematikläger på Oxford för elever 16 år och uppåt

I sommar ordnar Matematiksällskapet och Valentina Chapovalova mattekollo igen, se här. Men även för ungdomar som är för gamla för Mattekollo och ändå brinner för matematik finns det fantastiska möjligheter. När dessa trillar över mig försöker jag sprida. I sommar handlar det om sex veckors matematikläger vid Oxfords universitet tillsammans med ungdomar från hela Europa. Detta blir troligtvis en fantastisk upplevelse!

Utvärdering av matematikklubbarna HT16 etc

Utvärdering av Matematikklubbarna hösten 2016

Sammanställningen av utvärderingarna är inte särskilt professionellt gjord, men den ger möjlighet för er som läser detta att själva se vad barnen och ungdomarna tycker om att vara med i matematikklubbarna.

Mellanstadiets utvärdering hittar ni här.

Högstadiets utvärdering hittar ni här.

Matematikklubbarna våren 2017

Kritik mot åtgärdsgarantin

I tidigare blogginlägg har jag skrivit om den s k åtgärdsgarantin. Nu när remisstiden gått ut för betänkandet ”På goda grunder – en åtgärdsgaranti för läsning, skrivning och matematik” kan man se att flera tunga remissinstanser är kritiska, bl a Skolverket och Lärarförbundet. Lärarförbundet befarar att en åtgärdsgaranti kommer att leda till ytterligare detaljstyrning av lärarna och ännu mer dokumentation. Enligt min mening är det Lärarförbundet som står för den allra mest relevanta kritiken när de skriver att det är inte upptäckten av elevers svårigheter som är problemet för lärarna.

Matematikklubben våren 2017

Nu är höstterminen slut och om ett par dagar är det jul. Ljuset har vänt, nu blir dagarna längre och längre, härligt!

Höstens matematikklubbar har gått mycket bra, det är underbart att kunna erbjuda tuffa matematikmöten till dessa barn och ungdomar som verkligen gillas att brottas med matematiken.

Ett stort tack till Magnus Kallin som leder alla klubbarna och till våra fantastiska hjälpledare, Christian, Kristin, Iina, Elisabet och Malin.

Barnens och ungdomarnas utvärderingar kommer att tillägnas ett eget blogginlägg såsmåningom.

Sidor

Prenumerera på RSS - Matematik