Karta

"Dränk inte elever och lärare i tester och kartläggningar", säger norsk professor.

På onsdag kommer Anne Golden till Karlstad för att föreläsa om andraspråk  i ett livsperspektiv. Hon är professor i  norska som andrespråk og ledare för tema 1: Flerspråklig kompetanse vid MultiLing, Institutt for lingvistiske og skandinaviske  studier vid Universitetet i Oslo. SOL i Värmland passade på att intervjua Anne inför besöket. På köpet fick vi fräscha upp vår norska. /Malin

Matematikbiennalen på Karlstads universitet

I januari 2018 arrangerar Karlstads universitet den nationella konferensen Matematikbiennalen med 2 500 deltagare, närmare 100 utställare och 200 föreläsare. Matematikbiennalen som är den största matematikkonferensen i Sverige riktar sig till lärare, skolledare, lärarutbildare, forskare och andra matematikintresserade från hela Sverige.

Under dagarna presenteras aktuell forskning och utveckling inom skolans alla stadier, från förskola till högskola. Anmälan öppnar i höst.

Peka & Prata

Det känns så otroligt roligt och spännande att äntligen få visa upp det projekt som vi arbetat med tillsammans, Maria Nyström, kommunikatör på Mariebergsskogen AB och Jessica Eriksson, kommunikationspedagog på Sundstagymnasiet.

Mariebergsskogen är Karlstads stadspark och en mycket välbesökt plats i Värmland, både av turister och boende i närheten. Mariebergsskogen består bland annat av en park, strandängar, friluftsmuseum och lekträdgård och Barnens köksträdgård.

Bejaka varandras olikheter och var beredd på det oförutsedda

Detta blogginlägg är ett svar på en kollegas blogginlägg på pedagogvärmland, länk. Det är ett litet stycke som jag måste bemöta eftersom jag oroas av de missförstånd som kan uppstå.

I blogginlägget fanns följande formulering (min fetmarkering):

Jävlar anamma

Vad är det som påverkar hur ett barn lär sig? Är det arv eller miljö som spelar störst roll? I Torkel Klingbergs bok Hjärna, gener och jävlar anamma diskuterar han detta. Han anlägger dock ytterligare ett perspektiv. Han menar att det är i samspelet mellan gener och miljö som vi kan börja leta efter hur barn lär. Han skriver om tidsaspekten som en avgörande faktor. En del barn lär snabbare och en del barn tar längre tid på sig.

Om att visa, pröva, instruera, öva

Denna pedagogiska ramsa läste jag nyligen i ett helt annat blogginlägg som handlar om hästar och ridning och det stod att begreppet härstammar troligtvis från den militära världen och att det från början bara var tre ord: "Visa, instruera, öva." Men den lite mer moderna, civila pedagogen la till ordet pröva, vi människor lär oss bättre om vi får prova oss fram litegrann.

Sidor