Teori i skolan – praktik i Korpen

– Det är på riktigt och då gör man ett bättre jobb än i de här hittepå-situationerna som man annars får ta till, säger läraren Ulrika Lundberg.

Eleverna på barn– och fritidsprogrammet på Taserudsgymnasiet i Arvika läser sin teori i skolan och tränar sedan på alla praktiska moment i en autentisk situation genom att vara ledare i Korpens barnverksamheter. Det är ett entreprenöriellt lärande som både gör att eleverna får prova det de lär sig i verkligheten och ger dem praktisk yrkeserfarenhet inom det område de utbildar sig.

– Vi är ju ett praktiskt gymnasium och så här gör vi för att få in de praktiska momenten i en riktig miljö där de är ledare på riktigt, säger Ulrika Lundberg.

Medverkande i filmen

Ulrika Lundberg, lärare barn– och fritidsprogrammet på Taserudsgymnasiet i Arvika
Jimmy Hjalmarsson, Korpen Arvika–Eda
Pontus Svensson, elev barn– och fritidsprogrammet
Michelle Högberg, 
elev barn– och fritidsprogrammet
Rebecca Johansson, 
elev barn– och fritidsprogrammet

Bilderna från aktiviteterna är filmade av barn– och fritidsprogrammet och Korpen Arvika–Eda.

Musik: Funkorama – Kevin MacLeod (incompetech.com)