Var är Rey?

I december hade ”The force awakens” den första Star Wars filmen på väldigt länge premiär. Väldigt efterlängtad av vissa. En av dessa var min son. Jag är väl inte en lika stor Star Wars fantast. Men när ens 16-åring kan tänka sig att gå på bio med sin mamma var det ju bara att köpa biljetter och gå iväg. 

Eftersom jag ju är en riktigt genus och mångfaldsnörd så hade jag ju inte bara 3D glasögon utan även mina genus och mångfaldsglasögon på och jag blev faktiskt riktigt överraskad. I motsatsen till tidigare Star Wars-filmer där huvudrollsinnehavarna i första hand var vita män så var den ena av filmens huvudrollsinnehavare i denna film Ray – en tekniskt, framåt tjej som utan problem klarar sig själv och räddar galaxen. Och hon var inte ensam. Det var en bra fördelning av både kvinnor och män och olika etniciteter i filmen. 

Men det dröjde inte många veckor efter premiären innan frågan var är Rey dök upp på sociala medier och i tidningar. Lagom till premiären kom det som vanligt en mängd olika Star Warsprylar, så som ett special-Monopol och paket med figurer. Men ingenstans fanns Rey. Filmbolaget har i efterhand ursäktat sig med att man inte ville avslörja handlingen innan premiären. Men varför finns det då paket med alla de andra huvudrollsinnehaverna som figurer men inte Rey? Hade de valt att göra på samma sätt om Rey hade varit en kille? Jag tror tyvärr inte det. Jag tror att det kom som en överraskning att Rey blev så populär och att alla samlare ville ha henne. 

För oftast antar vi att killfigurer passar för alla medan tjejfigurer är ju bara för tjejer. Ännu ett exempel på Yvonne Hirdmans Könsmaktsordning. Och det är just det här som gör det så svårt för killar att välja tjejsaker för de har inte lika hög status. Ett sätt att ändra på denna makt struktur är att i förskolan, på fritidshem och i skolan utmana våra barn och elever att prova allt matrial och leksaker så att alla tillslut väljer aktiviteter utifrån interessen och inte utifrån kön. Då kommer så småningom de traditionella könskoderna vad det gäller lek och leksaker att försvinna.

Hur gör du för att utmana dina elever att bryta mot traditionella könsnormer? För i både förskolans och skolans läroplan står det att vi skall motverka traditionella könsmönster och könsroller.