Blogginlägg

Varför leker vi följa John och inte följa Johanna?

Har du funderat på vilka normer du förmedlar genom det du säger? I vårt språk finns det många exempel på könsmaktsordningen som enligt Yvonne Hirdman innebär att det som traditionellt är manligt kodat har högre värde än det som traditionellt är kvinnligt kodat. Och denna norm för vi hela tiden vidare genom mycket av det vi säger. Varför säger vi t ex Streckgubbe, glad gubbe, grön gubbe, gubben i månen, snögubbe, brandman, pepparkaksgubbe, polisman, ombudsman och tjänsteman? Varför säger vi legogubbe även om legofiguren med all tydlighet är en kvinna!

Hur jämställt är ditt läromedel?

Det vi ser och läser påverkar vilka normer och värderingar vi får. Detta innebär att de läromedel och böcker som används i skolan och förskolan bidrar till att förmedla skolans värdegrund. Därför är det viktigt att du granskar det läromedel och de böcker du använder i din undervisning. Ibland kan ett material vara bra ur ett ämnesmässigt perspektiv men inte lika bra ur jämställdhets- och mångfaldsperspektiv. Då kan du som pedagog behöva jobba med dessa perspektiv på andra sätt.