Språk- och andraspråksperspektiv i undervisningen

Språket, ljud som formas i olika kombinationer skapar möjligheten för dig och mig att utbyta våra tankar. Olika tecken kopplas ihop med olika ljud och du kan just nu ta del av mina tankar utan att vi är i närheten av varandra. Skriftspråket gör det möjligt att kommunicera bortom tid och rum. Vilken uppfinning! För ja, språket, bokstäverna, systemen inom språkets värld kan just definieras som tekniska uppfinningar. Kanske är det den uppfinningen vi använder oss av allra mest? En uppfinning som finns omkring oss i varje liten vrå.  

Språket har fått äran att vara en central del i allt lärande. Alla lärare, oavsett vilket stoff som undervisningen kretsar kring, är språklärare. Det ämnesspecifika språket skiljer sig åt mellan de olika skolämnena och nya språkliga upptäckter behöver ingå i undervisningen. Undervisningen behöver skapa möjligheter för eleverna att använda och utforska språket.

Som jag nämnt tidigare är alla lärare språklärare i mötet med eleverna. Den sista helgen i november förra året var jag iväg på LSM 2015, Lärarstudentmötet 2015, i Stockholm. Där gjorde jag mitt avstamp i mitt engagemang inom Lärarförbundet student. Vilka otroligt kompetenta lärarstudenter det finns runt om i landet, helgen gav mig många inspirerande möten. En av punkterna som Lärarförbundet Student kommer arbeta med under 2016 är språk- och andraspråksperspektiv på lärarutbildningen. En fråga som ligger mig varmt om hjärtat och som jag med stor glädje kommer driva under året.

Jag är nyfiken, på viket sätt finns språk- och andraspråksperspektivet synligt i din undervisning? Hur får eleverna utforska och använda det ämnesspecifika språket för att vidare kunna formulera utvecklade resonemang?