Gemensamt mål gav gemenskap bland lärare

Att ett projekt växer och blir större för att elevernas eget intresse och egna idéer får dem att vilja jobba mer än förväntat torde ju vara drömmen när man som lärare presenterar något nytt. Precis det fick flera av de lärare som under hösten 2016 engagerade sig i Framtidsfröns projekt Matsmart vara med om.

Matsmart gick ut på att klassen tillsammans skulle skapa en kampanj för att få människor i sitt lokalsamhälle att äta mer baljväxter och under tre veckors tid fick eleverna lära sig mer om baljväxter, hitta en målgrupp, skapa kampanjmaterial och visa upp det på sin ort. Det gjordes reklamfilmer, affischer och kokböcker med tillhörande smakprover. Resultatet visades sen upp på matmässan Smaka på Värmland i Mariebergsskogen.

Vi använde begreppet kampanj i en väldigt vid bemärkelse och det var helt upp till varje klass vad deras kampanj skulle innehålla. Drottning Silvia i baljväxter.Flera av lärarna som var med berättade att deras klasser hade kommit med så många idéer att de frivilligt hade valt att göra mer än vad som krävdes av läraren. Engagemanget märktes också väl hos de elever som var med och ställde ut kampanjerna på mässan. Alla var väldigt bra på att förklara för besökarna vad just deras kampanj gick ut på och smakproven gick åt som smör i solsken. En sjundeklassare tyckte att det var det roligaste hon gjort i skolan och sa också att hon aldrig hade varit med om att klassen hade jobbat så bra ihop för att nå samma mål tidigare.

Sex klasser från fyra olika skolor deltog i Matsmart och förutom ett förutbestämt start- och slutdatum så fick lärarna sätta sina egna ramar för hur många skolämnen de ville inkludera och mycket tid  de skulle lägga på projektet. Därför såg också arbetet olika ut på olika skolor. Det alla hade gemensamt var att minst två skolämnen användes när kampanjen skapades och de lärare som var med uttryckte att de tyckte att deltagandet i Matsmart hade stärkt gemenskapen mellan deltagande lärare. Att man blev som ett litet team kring projektet även om lärarna inte hade så mycket tid tillsammans under de intensiva projektveckorna. Några lärare hade skrivit ut kursmålen och bockat av vad eleverna tränade under kampanjandet för att direkt få ett bedömningsunderlag för sina ämnen.

Framtidsfrön anordnade en kickoff för alla deltagande klasser där de fick inspiration och information om hur man påverkar och når fram med en kampanj och varför baljväxter är ett klimatsmart matalternativ. De fick också smaka några olika rätter med baljväxter. Sen jobbade de på egen hand fram till ett par dagar före Smaka på Värmland-mässan, då de skickade in sina kampanjer till oss eftersom vi också ordnade en liten tävling för att utse den bästa kampanjen.

Visst låter det som ett givande och roligt sätt att arbeta? Ett liknande projekt skulle enkelt kunna styras upp på din egen skola. Hitta ett ämne, sätt en deadline och låt eleverna spåna loss! Skalan på projektet bestämmer du själv, bara fantasin sätter gränser.

Ida Nilsson