Har vi bockat av entreprenöriellt lärande?

Att arbeta i skolans värld innebär att vara med i en verksamhet där det många gånger blåser förändringsvindar. Företeelser/arbetssätt byter namn och utvecklas på olika sätt för att ge eleverna en så god förberedelse för livet som möjligt. Begreppet entreprenörskap kom in i Lgr 11 och begreppet entreprenöriellt lärande introducerades av Skolverket samma år. Många kände att detta var ännu fler begrepp som landade i knät och undrade hur man skulle förhålla sig till detta. Den breda definitionen på begreppen handlar om att eleverna ska få utveckla kreativitet, se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer till handling. Detta har arbetats med i skolans värld och arbetas med men det är desto viktigare att arbeta med det NU. Vi vill att eleverna ska kunna ta kommandot i sina liv och våga!

Jag är rädd att eftersom skolan ständigt ska förändras och justeras att det nu upplevs att man är klar med dessa begrepp – de är gamla. Nu är det skola-omvärld i stället och imorgon något annat.

Låt inte det entreprenöriella lärandets byggstenar rivas ner utan låt de istället målas om i andra färger. Bocka inte av det!!

Anna R Wiberg