”Wow – det här är lärande när det är som bäst!”

Visst är det underbart när denna känsla infinner sig? Jag fick vara med om en sådan guldstund härom veckan när vi satt tillsammans med de pedagoger som med sina klasser deltar i projektet ”Lysande konst!”

”Lysande konst!” är ett projekt som vi dragit igång utifrån att 2015 är av UNESCO utlyst till Ljusets år. (Läs gärna mer på Ljus2105.se) Framtidsfrön ville skapa ett erbjudande för klasser att få jobba entreprenöriellt i ett skarpt projekt. Ihop med Värmlands Museum erbjöd vi så klasser att få skapa konst och delta i en gemensam utställning. 13 klasser och drygt 250 elever i årskurserna F-9 håller nu som bäst på och skapar konstverk samtidigt som de utvecklar sina entreprenöriella förmågor; att vara medarbete, att våga testa olika lösningar, hitta samverkanspartner utanför klassrummet och att få jobba med insikten att det de gör har ett värde och en mottagare ”på riktigt!” I en av museets utställningshallar kommer det snart komma in alltifrån lampskärmskonst, lysande djur, designade ljuslyktor, kalejdoskop, laserkonstverk och en enorm jordglob.

Jag tror en viktig motivationsfaktor i detta arbete är att få ställa ut på en större arena, att få vara en del i ett sammanhang, att min pusselbit behövs. Och själva målet, utställningen, är viktig – absolut! Men då jag sitter och lyssnar på hur pedagogerna berättar om elevernas arbetsprocesser blir jag alldeles varm. De berättar om gränslös fantasi och kreativitet, om orädda 8-åringar som mailar för dem okända firmor och ber om prisuppgifter, om elever som inte får instruktioner serverade utan klurar ut och hittar egna lösningar och om hur berikade de blir av att få lyssna få aktörer utifrån, alltifrån konstnärer till elektriker. Den är en bit kvar till själva utställningen och mycket kan hända på resans gång, men jag kände ändå att redan nu hade dessa klasser nått målet. Målet med att skapa ett lärande som var meningsfullt, motiverande och på riktigt.

Tillsammans tittade vi även på vad eleverna lär sig och vilka mål de jobbar mot. För ett sådant här inslag i skolan får inte ”bara bli en kul grej”, ett avbrott från de vanliga kurserna. Det har vi inte råd med. Vi måste (både för pedagogernas skull så att man hinner allt man ska, men framför allt för elevernas skull) visa på att lärande och arbete mot kunskapskraven sker hela tiden. Det behöver inte ske genom arbetsblad eller prov. Men oavsett ämnesområdets upplägg eller ämne blir det meningslöst utan en målbild. Det blir som i Alice i Underlandet när Alice frågar katten:

– Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta mig härifrån?

– Det beror på vart du vill komma, svarade katten.

– Det spelar inte så stor roll… sa Alice.

– Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar, sa katten.

Om vi inte tydligt visar eleverna vilka mål de ska sträva mot, hur ska man då veta åt vilket håll man ska gå. Eller när man närmar sig målet?

Så hitta på spännande entreprenöriella arbetssätt med tydliga målförankringar, då är jag övertygad om att era elever kommer blomma!

Utställningen ”Lysande konst! kommer visas på Värmlands Museum 19 mars -12 april. Välkomna!

Mattias Walan