Blogginlägg

Att arbeta med särskild begåvning på skolan

Under veckan fick jag en fråga om hur man ska arbeta med särskild begåvning på en skola och jag ska försöka ge några tips här.

Till att börja med så är det mycket viktigt att man gör klart för sig;

  • Hur definierar man särskild begåvning?
  • Hur identifieras vi de särskilt begåvade eleverna?
  • Hur ska vi arbeta för att utveckla lärandet hos de särskilt begåvade eleverna?

Om eleven är smartare än läraren?

I måndags länkade jag till Barnministeriet, inslaget handlade om elever som är smartare än sina lärare.
Måste en lärare vara smartare än sina elever?
För att reflektera över detta lägger jag till några andra frågor:
Är Zlatans fotbollstränare bättre på fotboll än Zlatan?
Kan Johaugs tränare åka snabbare än henne?
...
Det finns forskning som säger att begåvade elever bö

Särbegåvning eller ADHD

När jag föreläser om särskild begåvning kommer nästan alltid någon fråga kring hur likt det låter t.ex. beskrivningen av ADHD.

Eftersom Mona Liljedahl har skrivit ett mycket bra inlägg om detta, länkar jag helt sonika vidare till hennes blogginlägg här.

Mona är specialpedagog och mycket kunnig inom särbegåvning, i sitt blogginlägg utreder hon särbegåvning kontra ADHD på ett mycket konkret och tydligt sätt.

Hur särskilt begåvade elever kan få stöd

 I skolutvecklingsprojektet Med rätt att utmanas - i en skola för alla lär vi oss en hel del om vad man behöver tänka på för att utveckla lärandet hos en särskilt begåvad elev och därigenom ge denne en meningsfull skolvardag.

Något som är nödvändigt är att differentiera undervisningen, detta bör man göra för att inkludera den särskilt begåvade eleven. Det är dock ändå inte alltid så lätta att omsätta detta till praktisk verklighet, kanske behöver vi samla på oss de goda exemplen.

Konferensdag om särskild begåvning på G

19 augusti 2016 anordnas det en konferensdag om särskild begåvning.

Information om dagen hittar ni här, info om dagen, printa gärna ut och lägg i fikarummen.

Föreläsarna är mycket internationellt erkända och kunniga. De har stort kunnande om både teori och praktik.

Avsätt gärna denna dagen ihop med era kollegor, ni kommer bland annat få höra om;

Matematikklubbarna

Matematikklubbarna i Karlstad är på gång för full fart.

Det är så roligt att höra lärare berätta om elever som hoppar nästan hela fredagen för att det är matematikklubb på lördagen.

Också roligt att höra om hur lärare använder sig av matematikklubben i den ordinarie undervisningen. Ett exempel är att de elever som varit på klubben tar med sig problemen till klassen. I klassen så får dessa elever sedan hjälpa till när resten av klassen får klura på matematikklubbsproblem.

Mattekollo 2016

I sommar kommer 40 st matematikintresserade barn och ungdomar i åk 6-8 få möjlighet att uppleva sina 10 bästa sommardagar någonsin.

Mellan 2:e och 12:e augusti kommer det bli ett matteläger - Mattekollo 2016

Några av ledarna känner ni igen från Genikampen;

Valentina Chapovalova, Fredrik Cumlin och Fredrik Löfgren. Övriga ledare är bland annat doktorander i matematik eller matematikstuderande vid universitet. Gemensamt för alla, ledare och blivande deltagare, är att de ÄLSKAR matematik!