Blogginlägg

Särskilt begåvade elever

Den senaste tiden har det skrivits eller hörts en del del i media kring särskilt begåvade elever. Hur vi ska kunna hjälpa och stödja dem bättre i skolan framförallt inom ämnet matematik kommer det skolprojekt jag ska leda med start i augusti 2015 handla om.

Jag kan varmt rekommendera alla att titta på föreläsningen Roland S. Persson gav i Pedagogstockholms regi förra våren, länk dit hittar ni här. 

Matematikklubb x 3

Måndagen den 20 april på högstadiets matematikklubb jobbade vi med följande uppgift:

Välj ett tresiffrigt tal där hundratal och entalssiffran är olika, abc

Vänd talet så att ett annat tresiffrigt tal bildas, cba

Subtrahera det största från det minsta så får du ett nytt tresiffrigt tal, def, ev. får du ett tvåsiffrigt då låter du d = 0.

Skriv siffrorna i det nya talet i omvänd ordning så att du får ett nytt tresiffrigt tal, fed.

Skolutvecklingsprojekt - särskilt begåvade barn i matematik

Jag vill gärna passa på att göra reklam för ett mycket viktigt skolutvecklingsprojekt som kommer starta i augusti 2015 och hålla på fram till och med maj 2017.

Till dig som är eller känner en lärare i matematik i Karlstad kommun:

Välkommen att delta i ett skolutvecklingsprojekt i matematik med fokus på de särskilt begåvade barnens rätt att utmanas i en skola till för alla! I två år arbetar Elisabet Mellroth tillsammans med er för att utveckla undervisningssituationen i skolan för egentligen alla elever.

Tisdagens matteglädje

Hur fort tar det för två personer att klippa en gräsmatta tillsammans om de har varsin gräsklippare och klipper olika fort.

En lösning kan leda fram till ett gränsvärdesproblem, lite fränt för en 10 åring att upptäcka gränsvärde...

Genom en annan lösning kan man hamna i beräkningar med bråk och klockan. Att man knappt har arbetat med bråk i den ordinarie undervisningen är liksom inget hinder när man vill hitta en lösning, oavsett om man går i 1:an, 2:an eller 3:an.

Besök av Stefan Löfwall

På måndagens träff hade vi besök av Stefan Löfwall som presenterade några favoritproblem för oss. Hans tändsticksask trick var naturligtvis ett av dem.

En tändsticksask slängs ut till en elev, eleven får plocka bort ett valfritt antal, därefter räkna antalet stickor som är kvar i asken, ta siffersumman av det antalet, denna siffersumma plockas också bort från asken, asken lämnas nu tillbaka till Stefan som nu skakar och lyssnar - och kan tala om hur många tändstickor som ligger i asken :-)

Påsklov och matematiklycka

Hoppsan, drabbades av påsklov och glömde blogga efter förra matematikklubben trots att den var speciell (som alltid iof).

Tänk bara! Vissa familjer senarelägger sin fjällresa eftersom deras ungdom vill vara med på matematikklubben! 

Eller - tänk bara! Att bli stoppad efter att ha passerat kassan i livsmedelaffären av en förälder som vill tala om vad lyckligt hennes barn är efter matematikklubben.