Blogginlägg

Ledtrådar - varför då???

Jag har trott att jag tidigare har utmanat högstadieeleverna lite väl mycket. Därför fanns det ledtrådar som eleverna kunde titta på idag. Ledtrådarna lades ut upp-och-ned vända på borden, så att det lätt skulle finnas till hands.

Dagens problem delades ut - och...

Vilka envisa ungdomar!!! Inte en lapp vändes på åtminstone en halv timme! De flesta lappar som såsmåningom vändes på, vändes för att liksom kolla tänket :-)

Problemet?

Matteglädje

I Älvkullens regi driver jag även en annan sorts matematikklubb som jag kallar för matteglädje :-)

Jag kommer till Kronoparkskolan varannan vecka och träffar en grupp på 8 barn i från årskurs 2-3. Dessa barn är utvalda av skolans pedagoger på grund av att de behöver mötas av extra utmanande matematik ibland.

Efter varje träff går jag stort leende därifrån - och barnen verkar minst lika lyckliga.

Super Pi-dagen!

Tänk att det är Super Pi-dagen idag! De allra flesta nu levande människor kommer inte få uppleva en super Pi dag mer än en gång i sitt liv. Så idag är verkligen en speciell dag! Om vi struntar i vårt 24 timmars system och benämner timmarna med 1 till 12 så finns det ännu möjlighet att få uppleva ännu en speciell sekund idag. Efter denna sekund måste vi vänta 100 år tills det händer igen!

Så idag den 14 mars (3,14) år 2015 (3,1415) klockan 9:26:53 (3,141592653) så kan vi uppleva klockslaget Pi med 9 decimalers noggrannhet.

Högstadiets matematikklubb nr3

I går (måndags) gällde det att hålla ordning på alla ledtrådar som ges och att sätta ihop dessa i rätt ordning. Då kan man placera ut 5 tjejer på rätt sätt med deras för och efternamn.

Vi tränade också på att tänka tre-dimensionellt genom att fundera över på hur många sätt 8 mindre kuber, 2 röda, 2 blåa, 2 vita och 2 gula kan sättas ihop till en större kub, med villkoret att alla fyra färger ska synas på varje sida i den stora kuben.

Rosta bröd och konsekutiva tal...

Under gårdagens matematikklubb med högstadieeleverna var det tufft...

Det första problemet handlade om hur man på kortast tid kan rosta tre brödskivor i en grill där bara två skivor får plats, som dessutom bara rostar en sida i taget!

Här fick eleverna själva bestämma spelreglerna, vilket de naturligtvis gjorde med bravur! Lite diskussioner kring hur effektiv kan man egentligen vara dök också upp under problemlösningsfasen.

Problem nummer två var verkligen något att bita i!