Blogginlägg

Till lärare i Värmland, kombinera forskning och undervisning!

Till alla lärare i Värmland, oavsett vilket ämne ni undervisar i, det finns nu möjlighet att kombinera er lärartjänst med att forska.

Karlstads universitet utlyser nu sex doktorandplatser med mål att nå en licentiatexamen inom fyra år.

Även du som ännu inte har ett lärarjobb i Värmland, men som kan tänka dig att bo och arbeta i Värmland är välkommen att söka.

Efter att själv ha genomgått en liknande utbildning, rekommenderar jag detta varmt!

Dagens händelse och några av vårens händelser

Idag - i skuggan av matematikklubben 

I Karlstad driver vi som ni säkert vet matematikklubbar. Vi har drygt 60 barn och ungdomar med i klubbarna, men vi har också fantastiska hjälpledare som antingen är lärarstudenter eller matematikstudenter vid Karlstads universitet. I eftermiddag har några av de haft en workshop med mig gällande hur man kan upptäcka matematiskt begåvade elever när eleverna är aktiva i givande problemlösningssituationer.

Matematikläger på Oxford för elever 16 år och uppåt

I sommar ordnar Matematiksällskapet och Valentina Chapovalova mattekollo igen, se här. Men även för ungdomar som är för gamla för Mattekollo och ändå brinner för matematik finns det fantastiska möjligheter. När dessa trillar över mig försöker jag sprida. I sommar handlar det om sex veckors matematikläger vid Oxfords universitet tillsammans med ungdomar från hela Europa. Detta blir troligtvis en fantastisk upplevelse!

Besök på Centre Talented Youth, Ireland (CTYI)

Just nu pågår en konferens om forskning på matematikundervisning, CERME10, i Dublin. I samband med denna har jag haft den stora förmånen att besöka Centre of Talented Youth, Ireland (CTYI) under tiden de hade sina aktiviteter för den grupp som motsvarar gymnasieungdomar i ålder.

Under sin "gymnasietid" kan ungdomarna välja att delta i de aktiviter (moduler) CTYI erbjuder. Det innebär att de en dag i veckan undervisas på en högre nivå i det valda ämnet, istället för att delta i sin ordinarie undervisning.

Idag pågick grupper inom;

Utvärdering av matematikklubbarna HT16 etc

Utvärdering av Matematikklubbarna hösten 2016

Sammanställningen av utvärderingarna är inte särskilt professionellt gjord, men den ger möjlighet för er som läser detta att själva se vad barnen och ungdomarna tycker om att vara med i matematikklubbarna.

Mellanstadiets utvärdering hittar ni här.

Högstadiets utvärdering hittar ni här.

Matematikklubbarna våren 2017

Matematikklubben våren 2017

Nu är höstterminen slut och om ett par dagar är det jul. Ljuset har vänt, nu blir dagarna längre och längre, härligt!

Höstens matematikklubbar har gått mycket bra, det är underbart att kunna erbjuda tuffa matematikmöten till dessa barn och ungdomar som verkligen gillas att brottas med matematiken.

Ett stort tack till Magnus Kallin som leder alla klubbarna och till våra fantastiska hjälpledare, Christian, Kristin, Iina, Elisabet och Malin.

Barnens och ungdomarnas utvärderingar kommer att tillägnas ett eget blogginlägg såsmåningom.

Brainchild 21 november 2016

Igår (21 nov) föreläste Annika Thyberg, deltagare i projektet "Med rätt att utmanas - i en skola för alla", om just detta projekt. Annika är också matematikutvecklare och förstelärare i Karlstads kommun.

Annika berättade om vårt projekt och om hur man kan möta de särskilt begåvade eleverna i de svenska klassrummet. Ni kan titta på Annikas föreläsning här 

Möjligheternas dag - för pedagoger och för matematikälskande elever

Den 9 januari är det matematikbiennette i Karlskrona. Matematikbiennetten sker de år det inte är matematikbiennal och har ofta ett speciellt tema. I år är temat särskild begåvning i matematik. 

De som kommer dit kommer under en hel och intensiv dag få lyssna på forskare, skolutvecklare och aktiva lärare som alla är mycket insatta i ämnet. De som kan mest om detta i Sverige är där. Dagen riktar sig till lärare, skolledare, beslutsfattare i barn- och ungdomsfrågor och föräldrar.

Matematikklubbarna är igång!

Nu har båda matematikklubbarna startat!

Idag kom drygt 30 st matematiksugna högstadieungdomar till Tingvallagymnasiet för att jobba ihop.

Från klockan 16:30 fram till kl 18:00 fick de jobba med geometri.

Om du ska bygga en tertaeder av fyra exakt likadana trianglar, vilka krav finns på trianglarna för att det ska fungera?

När du väl har en tetraeder, hur långt är det kortaste snöret som börjar och startar på samma ställe och går genom tetraederns alla fyra sidor? Beskriv snörets längd i förhållande till tetraedern.

Rapporten: En forskningscirkel för lärare om särskild begåvning i matematik

Nu var det länge sedan jag bloggade och jag har egentligen så mycket jag skulle vilja skriva och berätta om, men det blir lite i taget och jag börjar med det som ligger längst ned i min hög.

Hösten 2014 till och med våren 2016 bedrevs en forskningscirkel gällande matematisk särskild begåvning vid Karlstads universitet. En rapport on forskningscirkeln finns nu att köpa från från Karlstad University Press, https://www5.kau.se/kup för 160 kr

Matematikklubbarna reserv- och intresselista

Antagningen till kommande läsårs matematikklubbar är nu klar.

Det är oerhört glädjande och oerhört ledsamt att vi redan direkt efter anmälningstidens slut måste starta reservlistor.

Glädjande naturligtvis eftersom det är så många som vill vara med i klubbarna. Lika ledsamt är det att behöva säga nej till de som det inte finns plats för. Kanske kan vi i framtiden ha fler matematikklubbar?

#konferenssb2016 En konferensdag om särskild begåvning

Nu startar vi snart - in strömmar folket, häftigt runt omkring 270 deltagare.

Jag är mycket stolt över att kunna erbjuda föreläsningar av Roland Persson, Margaret Sutherland, Marianne Nolte, Ralf Benölken och Attila Szabo, alla på samma dag!!

Inte att förglömma Nike och Kristian som berättar om sina erfarenheter.

Efter klockan 10:00 kan ni följa föreläsningarna via pedagogvarmland.se/live

Fantastiska Ola Henningsson och Tobias Berger fixar dett!! Tack

Nu kör vi :-)

En rapport om en forskningscirkel om särskild begåvning i matematik

Med start hösten 2014 och med slut i maj 2016 hade jag äran att få leda en forskningscirkel för sju lärare. Forskningscirkeln handlade om särskild begåvning i matematik.

Forskningscirkeln hölls i regi av Regionalt Utvecklings Centrum (RUC) vid Karlstads universitet. Genom dem har vi också fått möjligheten att publicera en rapport kring vårt arbete. Vi hoppas att genom denna kunna dela med oss av våra erfarenheter kring utbildning och utveckling av verksamheten för att möta de särskilt begåvade eleverna.

En dag om särskild begåvning - Program lite justerat

Nu är det snart dags för En dag om särskild begåvning. På fredag 19/8 klockan 8:30 startar vi i Sundstagymnasiets aula. Lite drygt 260 personer är anmälda - väldigt väldigt roligt!

Dagen kommer att bli mastig, det blir fullt ös fram till klockan 17:00.

Några små justeringar på tiderna i programmet är gjorda, uppdaterat program kommer här nedan. Varmt välkomna!

Uppdaterat program:

8:00 – 8:30       Registrering i foajen utanför aulan

Matematikklubbarna 2016-2017

Efter att ha besökt mattekollo 2016 ett antal gånger under det 10 dagar långa lägret och upplevt den sprudlande matematikglädjen bland ledare och deltagare, känns det mycket bra att skicka iväg information om nästa läsårs matematikklubbar i Karlstad för Värmlandselever.

Mattekollo 2016 - livesändning på G

Idag har jag varit ute på Mattekollo igen. Det är så fantastiskt att se och höra både deltagare och ledare.

På frågan: "Är det kul?" Svar: "Ja" - med lysande ögon.

På frågan: "Är det svårt?" Svar: "Ja" - med lysande ögon.

Svårt är kul! 

Matematiken blandas med programmering och lite fysik ibland också. I fredags var jag med på en fysiklektion där eleverna ställde sig upp i bänkarna, reste sig upp och helt sonika gick fram för att bättre kunna se vad den underbart tokiga Fredrik Löfgren höll på med. Jag tog några steg framåt jag också :-)

Mattekollo 2016 3 aug

Idag var första dagen med "riktigt" innehåll på mattekollo, d.v.s. arbete med härlig underbar matematik.

I den avancerade gruppen arbetade eleverna bland annat med att lära sig känna igen faktorer i uttryck så att dessa kan presenteras mer enkelt och elegant. Valentina förklarar:

SVT Värmland kom på besök, inte ens reportern kunde undvika att bli lockad av matematiken, här får hon en liten snabb inblick av Johanna :-)

Mattekollo 2016 i startgroparna

Idag har ledarna på Mattekollo anlänt till Lillerudsgymnasiet - så kul att träffa allihop!

Och det är en så fin omgivning!

Fredrik Löfgren laddar alla sina prylar till programmeringsdelarna tillsammans med Benjamin Fayyazuddin Ljungberg och Brendan Frisk Dubsky.

Vi har kollat hur det ser ut på möjliga ställen att bada på:

På väg till konferens

På söndag börjar en otroligt stor internationell konferens i Hamburg, ICME 13. Runt omkring 3000 forskare och matematiklärare från hela världen samlas för att dela med sig av och för att ta till sig det senaste inom forskning på matematikundervisning.

Själv kommer jag ihop med junior professor Ralf Benölken presentera två bidrag i gruppen som handlar om matematisk begåvning och kreativitet.

Gruppen leds av Linda Sheffield som har forskat och arbetat med matematiskt begåvade barn i 30-40 år. 

Media om: Med rätt att utmanas - i en skola för alla

Riktigt roligt är det att media så bra uppmärksammade vårt skolutvecklingsprojekt, Med rätt att utmanas - i en skola för alla. Vi kom med i både VF, NWT och SVT.

De olika inslagen kan ni läsa och titta på genom att klicka på respektive länk nedan, SVTs försvinner dock om några dagar.

En dag om särskild begåvning - förlängd anmälningstid

Anmälningstiden till konferensdagen En dag om särskild begåvning är förlängd,
sista anmälningsdag är nu 1 augusti.

Direkt till anmälningslänk klicka här.

Alternativt stängs anmälan tidigare på grund av att vi inte kan ta emot fler anmälningar.

En dag om särskild begåvning - Program

Idag presenterar jag programmet för konferensdagen om Särskild begåvning i Karlstad den 19 augusti. Länk till information och anmälan.
Anmälan stänger den 30 maj, men kommer att öppnas igen en stund under sommaren. För att försäkra sig om en plats är det bra att anmäla sig senast 30 maj.

Nordisk talangkonferens september 2016

För några år sedan startade ett nordiskt samarbete kring särskilt begåvade barn och elever.

Samarbetet är tänkt att främst fungera som ett nätverk där deltagare från både praktik och forskning träffas för att främst delge varandra om de goda exemplen. 

I år kommer konferensen att gå av stapel i Vaasa i Finland, den 22 - 23 september.

Mer information och program kan ni läsa här.

Hoppas vi ses!

Om - 12 tecken på särskild begåvning

En fråga har kommit angående referenserna som ligger bakom artikeln; Här är 12 tecken på att du kan ha en särbegåvad elev.

Först vill jag dock kommentera att det alltid är viktigt att reflektera kring sammanhanget, som en text är producerad i eller hämtad från.

Sutherland och Särskild begåvning i tidiga åldrar

Jag tänkte att jag skulle presentera föreläsarna på konferensdagen den 19 augusti en efter en, med mål att lyckas med en per vecka. Jag börjar med Margaret Sutherland, och ett citat  från sidan 3 i hennes bok Gifted & Talented in the Early Years: Practical Activities for Children aged 3 to 6

Anmäl er till En dag om särskild begåvning, 19 augusti

Från och med idag, 1 april,  hälsas alla välkomna till att anmäla sitt deltagande på konferensdagen om särskild begåvning fredagen den 19:e augusti. Dagen är inte knuten till något specifikt skolämne och den riktar sig till alla som på något sätt har anknutning till pedagogisk verksamhet. Jag hoppas på många deltagare från Karlstad och Värmland, deltagare från andra orter är också varmt välkomna.

Fyra internationellt mycket erkända forskare kommer att föreläsa under dagen, alla har även koppling till pedagogisk praktik.

Mattekollo 2016

Till alla er som går i årskurs 6-8, eller som känner någon som gör det, eller som är lärare till elever i dessa årskurser.

Kom ihåg Mattekollo 2016 2 - 12 augusti på Lillerudsgymnasiet!

För de elever som skulle tycka att det vore helt fantastiskt med 10 dagars matematikläger ihop med andra som tycker likadant, och dessutom under ledning av fantastiska ledare som också älskar matematik. T.ex. Valentina Chapovalova, Fredrik Cumlin och Fredrik Löfgren - alla tre kända från SVTs Genikampen.

Vikten av arbetet för särskilt begåvade barn

Ibland kommer kanske tvivlet - gör jag rätt, läggs energin på rätt saker, borde man kanske göra något annat...

Så sker ett möte!

En ung människa stoppar mig och säger: "Jag vill bara säga att det du gör är så viktigt, tack!"

När människan presenterar sig, vet jag vem det är. - Det är en person som tagit sig genom skolan. Som har blivit sedd av en fantastisk människa som har vigt sitt liv åt att utmana och lyfta unga individer som varit intresserade och begåvade i matematik - Svante Silvén.

Vid helt rätt tillfälle kom då ny energi!

Hur man kan stimulera och arbeta med matematiskt särskilt begåvade elever, framför allt på lågstadiet.

För att möta dessa barn på bästa sätt tror jag det för det första är jätteviktigt att läraren har en grundkunskap om särskilt begåvade elever allmänt och utöver detta, specifikt om de matematiskt särskilt begåvade eleverna.

Särskilt begåvade elever - allmänt

Fem lärdomar om undervisning av särskilt begåvade elever

Just nu läser jag i min forskningsutbildning en kurs om att skriva forskningsöversikter.

De flesta gör så kallade traditionella forskningsöversikter för att liksom se över vad forskning hittills har funnit inom området. Kanske kan forskningsöversikten då hjälpa till att skriva fram vad som fattas i forskningen - och på det sättet motivera just den forskningen man själv ska göra.

Att arbeta med särskild begåvning på skolan

Under veckan fick jag en fråga om hur man ska arbeta med särskild begåvning på en skola och jag ska försöka ge några tips här.

Till att börja med så är det mycket viktigt att man gör klart för sig;

  • Hur definierar man särskild begåvning?
  • Hur identifieras vi de särskilt begåvade eleverna?
  • Hur ska vi arbeta för att utveckla lärandet hos de särskilt begåvade eleverna?

Om eleven är smartare än läraren?

I måndags länkade jag till Barnministeriet, inslaget handlade om elever som är smartare än sina lärare.
Måste en lärare vara smartare än sina elever?
För att reflektera över detta lägger jag till några andra frågor:
Är Zlatans fotbollstränare bättre på fotboll än Zlatan?
Kan Johaugs tränare åka snabbare än henne?
...
Det finns forskning som säger att begåvade elever bö

Särbegåvning eller ADHD

När jag föreläser om särskild begåvning kommer nästan alltid någon fråga kring hur likt det låter t.ex. beskrivningen av ADHD.

Eftersom Mona Liljedahl har skrivit ett mycket bra inlägg om detta, länkar jag helt sonika vidare till hennes blogginlägg här.

Mona är specialpedagog och mycket kunnig inom särbegåvning, i sitt blogginlägg utreder hon särbegåvning kontra ADHD på ett mycket konkret och tydligt sätt.

Hur särskilt begåvade elever kan få stöd

 I skolutvecklingsprojektet Med rätt att utmanas - i en skola för alla lär vi oss en hel del om vad man behöver tänka på för att utveckla lärandet hos en särskilt begåvad elev och därigenom ge denne en meningsfull skolvardag.

Något som är nödvändigt är att differentiera undervisningen, detta bör man göra för att inkludera den särskilt begåvade eleven. Det är dock ändå inte alltid så lätta att omsätta detta till praktisk verklighet, kanske behöver vi samla på oss de goda exemplen.

Konferensdag om särskild begåvning på G

19 augusti 2016 anordnas det en konferensdag om särskild begåvning.

Information om dagen hittar ni här, info om dagen, printa gärna ut och lägg i fikarummen.

Föreläsarna är mycket internationellt erkända och kunniga. De har stort kunnande om både teori och praktik.

Avsätt gärna denna dagen ihop med era kollegor, ni kommer bland annat få höra om;

Matematikklubbarna

Matematikklubbarna i Karlstad är på gång för full fart.

Det är så roligt att höra lärare berätta om elever som hoppar nästan hela fredagen för att det är matematikklubb på lördagen.

Också roligt att höra om hur lärare använder sig av matematikklubben i den ordinarie undervisningen. Ett exempel är att de elever som varit på klubben tar med sig problemen till klassen. I klassen så får dessa elever sedan hjälpa till när resten av klassen får klura på matematikklubbsproblem.

Mattekollo 2016

I sommar kommer 40 st matematikintresserade barn och ungdomar i åk 6-8 få möjlighet att uppleva sina 10 bästa sommardagar någonsin.

Mellan 2:e och 12:e augusti kommer det bli ett matteläger - Mattekollo 2016

Några av ledarna känner ni igen från Genikampen;

Valentina Chapovalova, Fredrik Cumlin och Fredrik Löfgren. Övriga ledare är bland annat doktorander i matematik eller matematikstuderande vid universitet. Gemensamt för alla, ledare och blivande deltagare, är att de ÄLSKAR matematik!

Konferensdag om begåvning i Stockholm

I Sverige så pågår en del insatser för att höja kunskapen och medvetenheten kring särskilt begåvade elever. En insats är Begåvningsinitiativet, som förra året i november anordnade en utbildningsdag, denna filmades och går att titta på via urplay.se

På måndag 30 november sker en liknande dag i Stockholm, citerat från deras websida

Att fortbilda sig inom särskild begåvning

Jag får frågor ibland kring hur man kan fortbilda sig kring särskild begåvning. Här kommer ett svar jag nyss gav till en lärarstudent, kanske finns det fler som vill ta del av svaret:

I Sverige finns det idag 3 kurser inom området som ger högskolepoäng. 

På Stockholms universitet finns 2 st 7,5 hp kurser just inom specialpedagogik som verkar vara ditt område Särbegåvning i skola och förskola I & II. Mer info på länkarna nedan:

KUL dag och föreläsning om särskild begåvning

Under vecka 44 hade vi KUL dagen i Karlstads kommun, ca 600 pedagoger träffades och delgav varandra av sina erfarenheter och kunskaper,vad som dagen erbjöd samt en hel del av föreläsarnas presentationer kan ni hitta här:

skola.karlstad.se/kul

Jag gav en föreläsning om särskild begåvning som filmades och som ni är välkomna att ta del av:

http://pedagogvarmland.se/filmer/sarskilt-begavade-elever-elisabet-mellroth

Besök på Uppsalas matteklubb

Under måndagen besökte vi även en av Valentinas matteklubbar i Uppsala.

30 st elever från åk 2-4 strömmande in på Ångströmslaboratoriet kl 17:15 för att hugga in i matematikproblem som Valentina presenterade.

Problemen hittar ni på Valentinas blogg http://mattebloggen.com/matteklubben/

Der var roligt att se att de värmlandska barnen och Uppsalabarnen var lika hungriga på att få utmanas i matematken och att upplägget påvåra klubbar är rätt lika. 90 minuter, en huvudledare samt några matematikkunniga universitetsstudenter som hjälpledare.

Kodning vid Barnens universitet

Det finns flera aktiviteter som pågår i Värmland för att försöka tillgodose och nära barnens nyfikenhet och hunger på kunskap. Matematikklubbarna är en sak, Barnens universitet är en annan.

Kodning är något som brukar fascinera,

vovemom hoharor inontote poproratot rorövovarorsospoprorekok sosomom lolitotenon :-)

Därför dagens tips!
Nu på måndag ger Barnens universitet en föreläsning om kodning av Jorryt van Bommel och Mia Lindström.

Båda matematikklubbarna igång!

Härligt! Båda matematikklubbarna är igång nu!

Igår eftermiddag samlades 30 högstadieungdomar på Tingvallagymnasiet för att stöta och blöta matematisk problemlösning.

Båda grupperna hade samma problem att arbeta med. Problemet var lite finare presenterat på matematikklubbarna, men lite kort så handlade det om en konstnär som ska göra ett konstverk av kuber där den synliga ytan sedan ska täckas med fina kakelplattor:

Snart finns Valeries bok på stadsbiblioteket

Dr. Valerie Margrain har idag överlämnat sin nya bok till stadsbiblioteket i Karlstad. Förhoppningsvis dröjer det inte så länge förrän den finns att låna.

Tack till Valerie för detta!

Margrain, V., Murphy, C., & Dean, J. (2015) Gifttednessin the early years: Informing, learning and teaching. Wellington, New Zealand: NZCER Press. http://www.nzcer. org.nz/nzcerpress/ giftedness

Valerie Margrain - föreläsning

Idag hade Dr. Valerie Margrain från Melbourne i Australien en föreläsning på Karlstads universitet i RUC´s regi.

Föreläsningen handlade om särskilt begåvade elever i unga åldrar (0 till 8 år gamla), ca 20 talet pedagoger var där och lyssnade. Det var mycket intressant att få ämnet presenterat för barn i så små åldrar. Fokus låg hela tiden på att barnens rätt att få lära sig.

Föreläsningen filmades och kommer läggas ut på Pedagog Värmland såsmåningom.

Föreläsning om särskilt begåvade barn i åldrarna 0-8 år

Jag vill påminna om en föreläsning om särskilt begåvade barn på Karlstads universitet torsdagen den 17:e september, sista anmälningsdag 7:e september.

Föreläsningen är främst för pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 0-8 år, men även andra intresserade är välkomna i mån av plats.

Ni anmäler er på följande länk:

Teachmeet

Första Teachmeet avklarat på Pitchers, det blev ett trevligt sätta att både delge och lyssna till lärares erfarenheter och idéer. Kort och koncist,  2 st 3 min och 2 st 7 min långa presentationer gavs av tre presentatörer med ca 30 st pedagoger i publiken.

Tobias pratade med stor inlevelse om bland annat den röda tråden (eller var det den röda bilen?) i skolsystemet, från läroplan ned till kunskapskrav:

Startskott för "Med rätt att utmanas"

Nu har anmälningstiden till projektet "Med rätt att utmanas - i en skola för alla" gått ut.

Målet var 10-20 deltagande lärare, 21 lärare är anmälda :-)

10 stycken av kommunens grundskolor är representerade!

Lärarna representerar alla årskurser med en större andel som undervisar för lägre åldrar!

Det ska bli så roligt och spännande att köra igång med detta gäng nästa läsår!

Projektet kommer för lärarna hålla på i två år och är ett skolutvecklingsprojekt med fokus på de särskilt begåvade barnen och matematikundervisning. Det finansieras av Ljungbergsfonden.

Skolverkets stödmaterial för särskilt begåvade elever

I torsdags blev skolverkets stödmaterial för särskilt begåvade elever klart, materialet hittas här:

http://skolverket.se/skolutveckling/larande/sarskilt-begavade-elever-1.230661

Sverige är verkligen inte först i världen med ett material som på myndighetsnivå lyfter dessa elevers behov i skolan - men vi är faktiskt först i Norden.

Sista matematikklubben för mellanstadiet


Ge bort något litet, starta något stort!

Klockan 10 idag träffade jag ett gäng mellanstadiebarn på universitetet.

Ett gäng grabbar hängder över ett problem och diskuterade: "Nu tror jag snart att jag hittat ett samband" koncentrationen lyste kring dem.

Namnändring på bloggen

Jag ändrar namn på min blogg så att den heter samma som det skolutvecklingsprojekt jag ska leda under de kommande två läsåren.

Med rätt att utmanas i en skola för alla

Projektet handlar om särskilt begåvade elever med fokus på matematik. De deltagande lärarna kommer få en relativt gedigen utbildning kring teorier om särskilt begåvade elever och deras behov i skolan. Lärarna kommer också välja och utveckla material som kommer testas, utvärderas och revideras under det andra läsåret.

Matematikklubben med högstadieungdomarna

  • "Blir det någon matematikklubb till hösten?" x 6
  • "Kan man anmäla sig redan nu till höstens matematikklubb?"
  • Fyra stycken som kommer fram och tackar för dessa gånger...

Vid utvärderingen önskar eleverna minst 10 tillfällen per termin i en tänkt fortsättning, de flesta vill att det ska vara 90 minuters pass och varje vecka - några vill att det ska vara 120 minuters pass.

16 av de 18 som var med ikväll vill vara med igen om det blir en omgång till, de andra två var osäkra.

Särskilt begåvade elever

Den senaste tiden har det skrivits eller hörts en del del i media kring särskilt begåvade elever. Hur vi ska kunna hjälpa och stödja dem bättre i skolan framförallt inom ämnet matematik kommer det skolprojekt jag ska leda med start i augusti 2015 handla om.

Jag kan varmt rekommendera alla att titta på föreläsningen Roland S. Persson gav i Pedagogstockholms regi förra våren, länk dit hittar ni här. 

Matematikklubb x 3

Måndagen den 20 april på högstadiets matematikklubb jobbade vi med följande uppgift:

Välj ett tresiffrigt tal där hundratal och entalssiffran är olika, abc

Vänd talet så att ett annat tresiffrigt tal bildas, cba

Subtrahera det största från det minsta så får du ett nytt tresiffrigt tal, def, ev. får du ett tvåsiffrigt då låter du d = 0.

Skriv siffrorna i det nya talet i omvänd ordning så att du får ett nytt tresiffrigt tal, fed.

Skolutvecklingsprojekt - särskilt begåvade barn i matematik

Jag vill gärna passa på att göra reklam för ett mycket viktigt skolutvecklingsprojekt som kommer starta i augusti 2015 och hålla på fram till och med maj 2017.

Till dig som är eller känner en lärare i matematik i Karlstad kommun:

Välkommen att delta i ett skolutvecklingsprojekt i matematik med fokus på de särskilt begåvade barnens rätt att utmanas i en skola till för alla! I två år arbetar Elisabet Mellroth tillsammans med er för att utveckla undervisningssituationen i skolan för egentligen alla elever.

Tisdagens matteglädje

Hur fort tar det för två personer att klippa en gräsmatta tillsammans om de har varsin gräsklippare och klipper olika fort.

En lösning kan leda fram till ett gränsvärdesproblem, lite fränt för en 10 åring att upptäcka gränsvärde...

Genom en annan lösning kan man hamna i beräkningar med bråk och klockan. Att man knappt har arbetat med bråk i den ordinarie undervisningen är liksom inget hinder när man vill hitta en lösning, oavsett om man går i 1:an, 2:an eller 3:an.

Besök av Stefan Löfwall

På måndagens träff hade vi besök av Stefan Löfwall som presenterade några favoritproblem för oss. Hans tändsticksask trick var naturligtvis ett av dem.

En tändsticksask slängs ut till en elev, eleven får plocka bort ett valfritt antal, därefter räkna antalet stickor som är kvar i asken, ta siffersumman av det antalet, denna siffersumma plockas också bort från asken, asken lämnas nu tillbaka till Stefan som nu skakar och lyssnar - och kan tala om hur många tändstickor som ligger i asken :-)

Påsklov och matematiklycka

Hoppsan, drabbades av påsklov och glömde blogga efter förra matematikklubben trots att den var speciell (som alltid iof).

Tänk bara! Vissa familjer senarelägger sin fjällresa eftersom deras ungdom vill vara med på matematikklubben! 

Eller - tänk bara! Att bli stoppad efter att ha passerat kassan i livsmedelaffären av en förälder som vill tala om vad lyckligt hennes barn är efter matematikklubben.

Ledtrådar - varför då???

Jag har trott att jag tidigare har utmanat högstadieeleverna lite väl mycket. Därför fanns det ledtrådar som eleverna kunde titta på idag. Ledtrådarna lades ut upp-och-ned vända på borden, så att det lätt skulle finnas till hands.

Dagens problem delades ut - och...

Vilka envisa ungdomar!!! Inte en lapp vändes på åtminstone en halv timme! De flesta lappar som såsmåningom vändes på, vändes för att liksom kolla tänket :-)

Problemet?

Matteglädje

I Älvkullens regi driver jag även en annan sorts matematikklubb som jag kallar för matteglädje :-)

Jag kommer till Kronoparkskolan varannan vecka och träffar en grupp på 8 barn i från årskurs 2-3. Dessa barn är utvalda av skolans pedagoger på grund av att de behöver mötas av extra utmanande matematik ibland.

Efter varje träff går jag stort leende därifrån - och barnen verkar minst lika lyckliga.

Super Pi-dagen!

Tänk att det är Super Pi-dagen idag! De allra flesta nu levande människor kommer inte få uppleva en super Pi dag mer än en gång i sitt liv. Så idag är verkligen en speciell dag! Om vi struntar i vårt 24 timmars system och benämner timmarna med 1 till 12 så finns det ännu möjlighet att få uppleva ännu en speciell sekund idag. Efter denna sekund måste vi vänta 100 år tills det händer igen!

Så idag den 14 mars (3,14) år 2015 (3,1415) klockan 9:26:53 (3,141592653) så kan vi uppleva klockslaget Pi med 9 decimalers noggrannhet.

Högstadiets matematikklubb nr3

I går (måndags) gällde det att hålla ordning på alla ledtrådar som ges och att sätta ihop dessa i rätt ordning. Då kan man placera ut 5 tjejer på rätt sätt med deras för och efternamn.

Vi tränade också på att tänka tre-dimensionellt genom att fundera över på hur många sätt 8 mindre kuber, 2 röda, 2 blåa, 2 vita och 2 gula kan sättas ihop till en större kub, med villkoret att alla fyra färger ska synas på varje sida i den stora kuben.

Rosta bröd och konsekutiva tal...

Under gårdagens matematikklubb med högstadieeleverna var det tufft...

Det första problemet handlade om hur man på kortast tid kan rosta tre brödskivor i en grill där bara två skivor får plats, som dessutom bara rostar en sida i taget!

Här fick eleverna själva bestämma spelreglerna, vilket de naturligtvis gjorde med bravur! Lite diskussioner kring hur effektiv kan man egentligen vara dök också upp under problemlösningsfasen.

Problem nummer två var verkligen något att bita i!

Matematikklubben nr 2

Under eftermiddagen idag kom ett gäng högstadieungdomar till matematikklubben för första gången.

Att efter en lång dag i skolan fortsätta tänka hårt - det ät tufft!!! Tur att vi hade lite smörgås att bjuda på.

Men vilka fantastiska ungdomar! De körde järnet med inte alltför lätta problem, fyrsiffriga palindrom var huvudtemat, och visst kunde de både förklara och resonera fantastiskt kring dessa palindrom.

Eleverna lämnades frustrerade med ett litet "talmagi" problem :-) Vi ses igen den 2 mars bland annat för att reda ut varför det blev som det blev.

Matematikklubben har startat

YES!

Vilken fantastisk start vi fick i lördags!

Vilken fantastisk uppstart matematikklubben fick, på lördag förmiddag klockan 10:00 - 11:30 samlades drygt 20 mellanstadiebarn på Karlstads universitet för att njuta av matematikens underbara värld! Vi hann "bara" med ett problem, i drygt en timme tragglade vi oss igenom detta. Tänk så många olika sätt det finns att tänka!