Blogginlägg

Mobiltelefonens vara eller icke vara i klassrummet

På Nobelgymnasiet har de flesta klassrum idag något slags ”mobilhotell” där eleverna lämnar sina telefoner vid lektionens start. Det är många utredningar och forskningsresultat som visar att mobiltelefonen är en bidragande orsak till sämre kunskaper hos eleverna, särskilt hos de lågpresterande medan de högpresterande inte påverkas lika mycket. Många elever har svårt att koncentrera sig på undervisningen utan riktar fokus mot mobilen som beskrivs i en tidigare artikel i tidningen Skolvärlden 

Samhällskunskap för nyanlända – hur gör man?

Ny termin och nya grupper. Jag har fått chansen att undervisa en grupp elever i samhällskunskap varav de flesta är nyanlända ungdomar. Nu är det dags att använda all den kunskap som finns inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Genom att arbeta medvetet med språk och kunskap parallellt kommer elevernas ämnesspråk att utvecklas och därmed får eleverna ett mer formellt språk och abstrakt tänkande. Begrepp som är abstrakta hjälper oss att resonera, reflektera och analysera vilket är förmågor som jag ska bedöma i slutet av kursen.