Blogginlägg

Tänker tillbaka på läsåret som gått.

Maj, vart tog läsåret vägen? Jag får jobba på bra om jag under dessa sista veckor ska hinna med allt som jag inte har hunnit med, men planerat att hinna med… Phu!

Tittar bakåt och summerar läsåret. Vad har jag gjort tillsammans med mina elever och mina kollegor? Har det skett någon utveckling i klassrummet och på skolan, på Nobelgymnasiet? Har jag utvecklats?

Mitt första direkta svar på den frågan är; "Nja, detta läsår har väl sett ut som de innan, men när jag tänker till lite så inser jag vad mycket som har stärkt mig som lärare, eleverna och skolan."

Ett språk- och kunskapsutvecklande klassrum

Plötsligt händer det. En kollega tar kontakt med mig eftersom hon känner sig maktlös inför sin undervisningssituation. Hon har fått nya elever till sin grupp och de är relativt nyanlända. De har stora svårigheter att ta till sig SO undervisningen eftersom de kan ”för lite” svenska. Min kollega kämpar med att ”packa upp” lärobokstexten och förenkla språket men känner att det inte är tillräckligt. Hur ska man göra? Vi vet att det tar sex till åtta år att greppa ”skolspråket” om eleverna inte får en tydlig undervisning som har fokus på språket kopplat till den kunskap de ska lära sig.