Blogginlägg

Pedagogiskt ledarskap på Nobelgymnasiet

Alla vet såklart att läraren är viktig för elevens lärande.  Exakt hur viktig läraren är blev kanske särskilt tydligt när John Hatties forskningsöversikt Visible Learning presenterades 2009. Hattie visade att av de 30 faktorer som påverkar elevers lärande allra mest är hela 19 kopplade till den enskilda läraren. Mot bakgrund av detta, samt med anledning av att många av våra elever önskar bättre arbetsro under lektioner, har vi på Nobelgymnasiet bestämt att gemensamt arbeta med pedagogiskt ledarskap under detta läsår.

Ny PISA-studie: Viktigt att tänka till om skoldatorer.

Surfplatta eller dator i skolan, vad är bäst? Här är åsikterna lika många som tyckarna. När jag läser olika undersökningar som har gjorts i ämnet får jag också olika svar, ofta tycker jag att det lyser igenom lite väl mycket vad personen som gjorde undersökningen tyckte redan innan. 

Läskompetens i digital läsning

Fokus på läsförståelse och läsförståelseundervisning på alla nivåer i svensk skola har ökat på grund av de sjunkande läsresultaten. En läsande klass, som är ett läsprojekt i år F-6 har haft stor genomslagskraft och har bidragit till att de flesta i skolans värld pratar läsning och arbetar medvetet med läsning i någon form. Parallellt pågår det forskning om explicit läsförståselstrategiundervisning leder till en ökad läsförståelse.  Det är den traditionella läsning av texter på papper som den mesta av undervisning och forskningen rör.