Blogginlägg

Mellan raderna

Svenska barn och ungdomars läsförmåga och läsförståelse av längre texter har sjunkit och skolor runt om i landet har antagit uppgiften att ”lära” barn läsa på djupet och mellan raderna.  På Nobelgymnasiet har vi påbörjat ett läsutvecklande arbetssätt och en grupp lärare är även delaktiga i RUC:s seminarieserie ”Läsförståelse och läsundervisning” på Karlstad universitet. Vi har därmed fått möjlighet att lyssna på Michael Tengberg, docent i pedagogiskt arbete på Karlstad universitet, som forskar i läsning och litteraturundervisning.

Formativa utvecklingssamtal

På Nobelgymnasiet har vi pratat mycket om det formativa förhållningssättet det senaste året, d.v.s. uppfattningen om att bedömning kan främja elevens lärande om målen och vägen dit synliggörs ordentligt för eleven. Formativ bedömning är förövrigt en av de framgångsfaktorer som skolforskaren John Hattie lyfter fram som den allra starkaste i sin omfattande studie om vad som påverkar elevers lärande på ett positivt sätt (Visible learning, 2008).