Blogginlägg

Bedömning

Nu är arbetet i full gång på skolan och vi har alla kommit igång med våra kurser. Jag som förstelärare i matematik har arbetat med att ta fram tester/inlämningar i matematik för att kunna följa våra elevers lärande och utveckling. Det är ett viktigt verktyg för att kunna stanna upp och se om eleverna tagit till sig bl a de matematiska begrepp och procedurer som vi arbetat med. När jag läser Artikeln ”Bedömning för undervisning och lärande” av Mikael Holmqvist Göteborgs Universitet och Astrid Pettersson Stockholms Universitet så finnas det med många viktiga aspekter kring bedömning.

IKT som verktyg i undervisningen

Mitt uppdrag som förstelärare handlar om att utveckla IKT som ett pedagogiskt verktyg i skolan. Jag börjar med att förklara vad IKT står för då jag har insett att det finns både kollegor och rektorer som inte vet vad det betyder. IKT som ett pedagogiskt verktyg betyder Information – och KommunikationsTeknologi som pedagogiska verktyg, hjälpmedel.

Varför är det viktigt att läsa?

Den här frågan ställdes av Martin Widmark, barnboksförfattare och lärare (!), under hans del av föreläsningen ”En läsande klass” som RUC bjöd in till torsdagen 11/9 i aulan på Sundstagymnasiet. Drygt 500 lärare fick höra Martin Widmark och Malin Gonzales berätta om läsning och om deras gemensamma läsprojekt ”En läsande klass”.

Att tro på människan - Pygmalioneffekten

Jag gillar Melodifestivalen. Varje år under Europafinalen samlas knappa tiotalet kompisar hos mig och tippar. Alla listar först 1-26 på sitt papper. Sedan placerar man ut alla låtar, en efter en, på sitt papper. För varje land får man sedan en poäng. Nämligen differensen mellan gissningen och landets slutresultat. Det gäller att få så få poäng som möjligt. En tävling som passar ett Melodifestivalfan och en matematiker. I Sverigetävlingen år 2007 var Tommie Nilsson med.

Utmanande undervisning ökar elevens ansträngning

Jag vill rekommendera boken Utmanande undervisning i klassrummet av James Nottingham som en handbok i undervisning som utvecklar elevers tänkande och ansträngning. Nottingham har fokus på att öka elevers medvetenhet om hur viktig den egna ansträngningen är för lärande. Han utgår från följande fem centrala begrepp som resulterar till en effektiv utbildning i självständigt tänkande och tron på sig själv att klara svåra utmaningar.

  -  Återkoppling

  -  Ansträngning