Blogginlägg

Först!

Vårt första läsår som förstelärare går mot sitt slut och det finns all anledning att titta tillbaka på året som gått, sammanfatta och utvärdera. När vi tillträdde den 1 oktober gick debatten het i media om förstelärarerformen och man kan väl lugnt påstå att den knappast har svalnat. Diskussionerna rör allt från uppdragsbeskrivningar till arbetstidsförändringar och meningarna går, minst sagt, isär. Karriärstjänsterna väcker helt enkelt känslor!

Nya betygsskalan är bättre än sitt rykte!

I dagarna har det varit livliga diskussioner i media och på sociala medier om den nya betygsskalan, A-F. Många elever är upprörda och kritiserar systemet för att vara orättvist: ”En dålig dag kan sänka betyget” och ”vi betygsätts utifrån vårt sämsta resultat” är två exempel på kommentarer som återkommer i debatten, och som tidningarna gärna lyfter fram när tillfälle ges. Människor som inte är insatta i skolvärlden förleds kanske att tro att det är så illa ställt med betygssättningen som media får det att framstå. Det är det inte!

Våga välja svåra texter!

Många elever har stora svårigheter att läsa långa informationstäta faktatexter och försöker därför undvika dessa texter, samtidigt som lärarna inte sällan väljer att använda mer lättlästa texter för att underlätta för eleverna. Läromedelsförlagen har uppmärksammat problemet med faktatäta ”svårlästa” läroböcker och har därför oftast en ”lättläst” eller en ”lightserie” som komplement till en mer omfattande lärobok. Det är särskilt märkbart i de samhällsorienterande och naturvetenskapliga ämnena vilket också PISA-resultatet påvisar.