Blogginlägg

Varför kommer ni inte?

En kompis till mig undervisar på Karlstads universitet och konstaterade besviket och förvånat för en tid sedan att hon och många av hennes kollegor på universitet upplever att det är svårt att motivera studenterna. Trots att de har valt en utbildning, som de själva bekostar med dyra studielån, är det inte ett tillräckligt starkt incitament för att de ska dyka upp på föreläsningar eller lägga ned tid på att förbättra examinationer. ”Huvudsaken är att de får G på tentan, inte att de faktiskt lär sig något”, resonerar alldeles för många, enligt min kompis.

Närläsning – en metod för ökad läsförståelse

RUC:s seminarieserie Läsförståelse och läsundervisning på Karlstads universitet har inspirerat oss i vårt arbete med läsundervisning och därför återkommer vi med pedagogiska tips och strategier på hur man kan arbete med läsutveckling i klassrummet. Under Ann Boglinds, lektor vid Göteborgs universitet, ledning fick vi prova på pedagogisk närläsning, en litteraturvetenskaplig analysmetod som syftar till att ge läsaren en djupare textupplevelse. Metoden kan användas för elever i alla åldrar och för elever på olika språknivåer.