Blogginlägg

Placeringen i klassrummet - hur tänker vi?

Klasserna blir allt större och 30-grupper på gymnasiet är idag mer regel än undantag.  Ibland känns det omöjligt att som lärare kunna bedriva en undervisning som når fram till alla, oavsett individuella förutsättningar. I väntan på bättre tider (läs: ekonomiska resurser som prioriterar mindre grupper) måste vi helt enkelt förhålla oss till detta.  Hur kan vi organisera vårt klassrum för att hitta strategier som möjliggör ett pedagogiskt ledarskap i stora klasser?

Vår relation till Pisa

Svenska skolans Pisaresultat ligger som en tung filt över Sverige. Det finns hundratals förklaringar till varför Sverige hade så låga resultat i Pisa 2013 och många menar att resultatet inte är viktigt. Vi har fördjupat oss i ett svenskt forskningsprojekt av Pisatest och tycker att det är relevant att sammanfatta de delar av projektet som belyser naturvetenskap och läsförståelse här.

Hur hjälper vi elever med kognitiva svårigheter?

Vi träffar dagligen elever som på grund av olika typer av kognitiva svårigheter får svårt att bearbeta sinnesintryck eller att anpassa sitt beteende till olika situationer. Detta får konsekvenser inom områden som rör exempelvis koncentration, uppmärksamhet, inlärning och socialt samspel, vilket i förlängningen kan medföra ökad risk för psykisk ohälsa och utanförskap.

Men vi lärare måste också läsa!

Det pratas intensivt om elevers läsning just nu, mycket på grund av de låga resultaten i den senaste PISA-undersökningen: svenska barn och ungdomar läser både mindre och sämre än förut.  Det pratas inte lika mycket om lärarnas läsning, men det kanske man borde då vår egen lust och förmåga till läsning naturligtvis kan påverka våra elever på ett positivt sätt.