Blogginlägg

Maktens spegel

Hur väljer vi läromedel? Med stor omsorg, i bästa fall, men också lite på en höft ibland, eller hur? Om sanningen ska fram har vi väl själva, både en och två gånger, slarvbläddrat i ett visningsex på någon läromedelsutställning för att sedan lägga en beställning på en klassuppsättning. Och ja, ibland har vi snabbklickat runt på förlagens webbsidor i jakt på en lärobok och sedan köpt grisen i säcken. Ibland har det blivit bra, ibland har det blivit en hyllvärmare.

Från teori till praktik

Hur ska lässtrategierna implementeras i den ordinarie undervisningen? Hur gör man i klassrummet? Barbro Westlunds studiehandledningsmaterial Att undervisa i läsförståelse låg till grund för vår första fortbildningsgrupp i läsförståelse på skolan. Vi var sex pedagoger som träffades vid fyra tillfällen och fördjupade oss i undervisning i lässtrategier. Vi påbörjade första träffen med att diskutera hur vi arbetar med vår egen läsförståelse och hur vi skapar mening när vi läser.

Tala som TED!

Talängslan bland gymnasieeleverna är dessvärre nuförtiden mer regel än undantag. Muntliga presentationer, i smågrupper eller i helklass, medför så mycket oro och olust hos våra ungdomar att det börjar bli ett problem. Att blotta sig inför andra, att ha alla blickar riktade mot sig och att dessutom bedömas av såväl klasskamrater som av lärare blir helt enkelt för mycket för väldigt många ungdomar.