Blogginlägg

Lärobokens revansch!

När vi gick lärarutbildningen pratades det inte mycket om läroböcker i våra ämnen. Under praktikperioderna mötte vi lärare som var kreativa och passionerade och som skapade sitt eget material istället för att använda förlagens läromedel. På våra arbetsplatser pratades det inte heller så mycket om läroböcker. Det ansågs förlegat, bakåtsträvande och lite slött, faktiskt.  Därför har vi genom åren lagt ned avsevärd tid på att skriva ”egna läromedel ” och känt oss både kreativa och passionerade, vi också. Men!

Samtalet om läsundervisning är i gång

Äntligen har vi startat! Vi pratar läsutveckling och läsförståelse på Nobelgymnasiet. Att tala om hur vi kan arbete läsutvecklande är första steget till att arbeta läsutvecklande. Hur ska vi arbeta med läsförståelse i alla ämnen? Hur ska vi arbeta med lässtrategier för att uppnå en bättre läsförståelse när eleverna bara vill ha hjälp med att hitta svaren på frågorna? Hur ska vi få med eleverna på vår resa när de bara vill ha sina betyg och sin examen? Detta är några av de faktiska svårigheter som finns i klassrummen just nu.

Once you learn to read, you will be forever free!

Så sa den amerikanske frihetskämpen och politikern Frederick Douglass på 1800-talet, men orden är i allra högsta grad fortfarande aktuella. Att kunna läsa är en förutsättning för att kunna lära och det pratas mycket om svenska elevers läsning just nu. Deras resultat i internationella lästester fortsätter att sjunka, gårdagens siffror är katastrofala,  och i måndags  la regeringen ett förslag om ett ”Läslyft” inom skolan. Det ska pågå fram till 2017/2018, och innebär en omfattande fortbildningsinsats för lärare i läs- och skrivmetoder.