Studiebesök på Kronan

Under fredagen träffade jag min lärgrupp från rektorsutbildningen. Vi sågs i Trollhättan för att besöka Kronan. Ni känner säkert till det fasansfulla som hände där för mer än ett år sedan, men det var inte därför vi var där. GIvietvis pratade vi med vår kollega om hans upplevelser och erfarenheter av det som hänt. Det är svårt att föreställa sig hur man arbetar vidare efter ett sådant trauma i organisationen, men det finns ju inget alternativ annat än att just arbeta vidare. Det har man gjort på Kronan.

Jag var särskilt nyfiken på hur Kronan arbetar med direktinkludering av nyanlända elever. De har ett annat upplägg än vad vi har i Karlstad. Det finns ingen Förberedelseklass på Kronan utan eleverna har undervisningen i samtliga ämnen under den tiden som Skolverkets kartläggningar i litteracitet och numeracitet genomförs. När dessa kartläggningar är genomförda och analyserade så träffas lärare och studiehandledare för att tillsammans planera och lägga upp undervisningen.

På Kronan använder man modellen Klasslistan dvs. lärararen ställer sin planering i relation till de elever som finns på klasslistan med en enkel kontrollfråga: passar min planering och mitt tänkta upplägg för samtiga individer på min klasslista? Är svaret nej på den frågan så måste planeringen justeras så att alla elever får möjlighet att lyckas. Här har studiehandledaren en nyckelroll. Studiehandledaren behöver alltså tid med läraren för att, i planeringsstadiet, komma med synpunkter. 

Vi har funderat mycket på hur vi ska kunna skapa bättre förutsättningar för våra lärare och studiehandledare att kunna samplanera. Jag landar mer och mer i att vi behöver anställa en egen studiehandledare för att överhuvudtaget kunna möjliggöra detta.

Hur ser det ut på din skola när det gäller nyanlända?

/Magnus Sjödin, rektor