Blogginlägg

Vad innebär ett kollegialt lärande samtal?

Följande redogörelse för skillnaden på ett kollegialt delande och ett kollegialt lärande drog Maria Wiksten (Nationellt centrum för andraspråk) för några av oss på språkutvecklarkonferensen i Stockholm i november. Riktigt intressant! Hur går våra lärande samtal till? Utmanar vi varandra och uppmärksammar våra missförstånd eller slätar vi över missuppfattningar för att kunna hålla samtalet på en lite mer "vänskaplig" nivå?

Kritik mot åtgärdsgarantin

I tidigare blogginlägg har jag skrivit om den s k åtgärdsgarantin. Nu när remisstiden gått ut för betänkandet ”På goda grunder – en åtgärdsgaranti för läsning, skrivning och matematik” kan man se att flera tunga remissinstanser är kritiska, bl a Skolverket och Lärarförbundet. Lärarförbundet befarar att en åtgärdsgaranti kommer att leda till ytterligare detaljstyrning av lärarna och ännu mer dokumentation. Enligt min mening är det Lärarförbundet som står för den allra mest relevanta kritiken när de skriver att det är inte upptäckten av elevers svårigheter som är problemet för lärarna.