Skönlitteratur i alla ämnen främjar lärande

I somras var det en hel del skriverier i massmedia kring skönlitteraturens eventuella värde i undervisningen. Häromdagen publicerade Skolverket en artikel där en författare slår fast att lärare med stor framgång kan använda skönlitteratur i alla ämnen. Det är Mary Ingemansson som nyss givit ut boken Lärande genom skönlitteratur: Djupläsning, förståelse, kunskap.

Så här säger Mary i artikeln:
– Våra barn och ungdomar behöver tillägna sig olika lässtrategier, djupläsning och förstå vikten av omläsning för att nå lärande. De behöver också känna motivation och läsglädje för att bli kompetenta läsare. Jag har 25 års erfarenhet av läsning på mellanstadiet samt undervisning med lärarstuderande i 18 år och har utgått från både egen forskning och andras forskning. Min bok kändes viktig att skriva för att den tar upp ett stort antal sätt att arbeta med texter och den beskrivna läsningen är förankrad i den verklighet som dagens lärare möter i skolan.

Mary Ingemansson menar också att användandet av Langers modell kan träna eleverna i djupläsning och diskussion av skönlitterära texter i samtliga ämnen.