Blogginlägg

Effektiva skrivlektioner

Catarina Tjernberg ger i boken Skrivundervisning - Processinriktat skrivande i klassrummet många goda tankar kring hur man som lärare kan utveckla sin undervisning i skrivande. En viktig sak är hur man utformar strukturen på lektionerna för att få till effektiviteten och här ger Catarina ett exempel där man delar in lektionen i tre delar.

1. En inledande fas med en minilektion.
2. En skrivfas som ägnas åt självständigt skrivande och vägledande samtal.
3. En avslutande fas då lärare och elever återsamlas för att knyta ihop lektionen.

Vad är SOL i Värmland och vilka är vi?

SOL i Värmland är ett av de sexton regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS) hör till Skolverket och arbetar med att stimulera huvudmän och skolor att aktivt arbeta med språk-, läs- och skrivutveckling.De regionala nätverken i landet har olika förutsättningar och ser olika ut bland annat beroende på regionernas storlek och placering. Vissa nätverk är knutna till ett lärosäte och andra inte.

Utmaningar i undervisningen

Skolinspektionens tematiska analys Utmaningar i undervisningen visar att många elever skulle kunna lämna skolan med mer kunskaper och högre betyg om deras lärare hade utmanat och sporrat dem mer. De hävdar också att utifrån forskning och Skolinspektionens egna granskningar skulle även relativt enkla medel och anpassningar leda till att eleverna når längre i sitt lärande. 

Skönlitteratur i alla ämnen främjar lärande

I somras var det en hel del skriverier i massmedia kring skönlitteraturens eventuella värde i undervisningen. Häromdagen publicerade Skolverket en artikel där en författare slår fast att lärare med stor framgång kan använda skönlitteratur i alla ämnen. Det är Mary Ingemansson som nyss givit ut boken Lärande genom skönlitteratur: Djupläsning, förståelse, kunskap.