Små barn har roligt och är delaktiga

"Jag vågar säga att små barn i regionen har fått mer inflytande och har roligare i förskolan tack vare projektet Småbarnspedagogik."

Det säger universitetsadjunkt Inga-Lill Emilsson som lett utbildningen som pågått 2008-2016 och där 1 480 pedagoger deltagit.

Projektet Småbarnspedagogik har nu avslutats och Inga-Lill Emilsson kan se tillbaka på flera lyckosamma år. 

- Det har skett en förändring i regionens förskolor. Deltagarna vittnar om det. Jag har fått så mycket positiv respons och många säger at de fått roligare på jobbet. När man får ta del av aktuell forskning och föra den vidare ut i den egna verksamheten växer man som pedagog. 

- Projektet lever vidare ute i förskolorna genom att lärgrupper bestående av pedagoger och en lärledare träffas med jämna mellanrum. Synergieffekterna har blivit större än jag någonsin vågat drömma om. Ryktet om det goda resultatet har även nått Norge och vi har gett liknande kurser även där.

 

Projektet - en ögonöppnare

Två av de 1 480 pedagoger som deltagit i projektet är Carita Wennström och Aida Foric. De arbetar inom förskoleverksamheten i Kils kommun och håller med Inga-Lill Emilsson om att barnen blivit gladare. 

- Utbildningen har öppnat ögonen på oss. Vi har fått en ökad tillit till barnen och blivit mer öppna för att lyssna in dem. Ofta har de ett syfte med vad de gör. Det gäller att våga släppa kontrollen och låta barnen göra färdigt det de påbörjat. Barnen känner det och har blivit spontanare, säger Carita Wennström.

Aida Foric tar ett exempel: - Ett barn drog runt på en stol. Min första tanke var att hindra honom. Men när jag stannade upp och väntade visade det sig att han skulle hjälpa en kompis som inte nådde det hon skulle ha. 

Även om det skett en förändring vittnar Carita Wennström och Aida Foric om att många fortfarande verkar tro att arbetet med de yngsta barnen handlar mest om att byta blöjor. 

- Absolut. Vi känner igen oss. Det finns föräldrar som tycker att vi är här och enbart passar deras barn. När de kommer och hämtar är de mest intresserade av hur de ätit och sovit. Och det är såklart viktigt med den omsorgen, men vi kan så mycket mer än så. 

Och så är det verkligen. Kanske som Inga-Lill Emilsson sammanfattar:

- Det bästa och det mesta för de minsta. Barn ska därför möta andra barn och kunniga, lekfulla, engagerade och närvarande pedagoger. Dessa möten och erfarenheter har barnen med sig hela livet.

Aida Foric och Carita Wennström arbetar inom förskoleverksamheten i Kils kommun. Utbildningen har varit en ögonöppnare på många sätt. Bland annat har den inneburit att de tänkt över och förändrat den pedagogiska miljön. En nytt inköp är denna bil.

Fakta

I projektet Småbarnspedagogik möts verksamma pedagoger inom förskolan och utbyter erfarenheter. De får också ta del av ny forskning samt utveckla och fördjupa sin egen kunskap och förståelse för de yngsta barnen, de mellan ett och tre år. 

Projektet anordnas av RUC, Regionalt utvecklingscentrum vid Karlstads universitet. RUC är ett nätverk mellan universitetet och kommunerna i regionen och arbetar bland annat mot målet att forskning ska nå förskolan och skolans verksamma och att förskolans och skolans frågor ska nå forskningen. 

Spindeln i nätet för projektet Småbarnspedagogik; universitetsadjunkt Inga-Lill Emilsson 

Text: Maria Nilsson, kommunikatör Karlstads universitet 

BIld: Hans M Karlsson

Artikeln först publicerad på kau.se