Läraren om projektet på Kronoparksskolan

– Det är jättebra att det kommer ett proffs. Jag finns kvar som trygghet för barnen, men det är Annika som leder och håller ihop arbetet, säger klasslärare Birgitta Lindbratt.

ALLA LÄRARE I de fyra ettorna på Kronoparksskolan har varit involverade i Annika Eriksdotters konstprojekt. Deras elever har ritat teckningar och skapat mosaiker. Grupper om fyra har lämnat ordinarie lektioner och jobbat med Annika i slöjdsalen. Arbetet har pågått till och från under fem månader.  

– Vi har inte behövt anstränga oss, bara finnas där som stöd, säger klasslärarna.

Att låta 75 sjuåringar göra en konstnärlig gestaltning i två trappuppgångar tar tid. Och det är meningen.  

– Så har det blivit fantastiskt fint också, konstaterar Birgitta.

Barnen är så nöjda. Att en konstpedagog håller i processen är en förutsättning för det lyckade resultatet, tror klasslärarna. Och det faktum att alla barn har varit med – att alla har lagt stenar i mosaikerna – skapar kollektiv glädje och stolthet.

MEN DET ÄR INTE bara resultatet som stärker.  

– Hela processen är viktig. Tänk bara att få vara så få som fyra runt en vuxen, vilken fördel. Då finns verkligen möjlighet att se och lyfta alla. Sen blir det lite speciellt, något utöver det vardagliga, när de får jobba tillsammans med en konstnär. Men vissa elever tvekar inför okända människor och nya uppgifter. Birgitta berättar om barn som behövt extra stöd för att komma igång.  

– Då är det vi klasslärare som ska stå för tryggheten. Jag var med en stund sen rullade det. När man gör en så här stor gemensam sak är det verkligen viktig att se till att alla barn blir delaktiga. Alla kan lägga dit åtminstone en sten och får vara med på sitt sätt.

Text: Helena Söderqvist

Foto: Øjvind Lund

Läs mer om Mosaik-arbetet