De prioriterar kulturen

Samspelet mellan kultur och skolarbete, praktiskt som teoretiskt, har länge kännetecknat undervisningen på Signebyns friskola i Årjäng. Den nya uppdragsutbildningen ”Ateljén som kunskapsväg” är ett samarbete med Arno Saarnak, universitetsadjunkt på Karlstads universitet.

VI KOMBINERAR DET kulturella, estetiska och teoretiska för att komma närmare de olika områdena vi arbetar med, som till exempel den östeuropeiska historien. När vi jobbade med den låg påsk nära och vi vävde in katolska kyrkan och eleverna fick göra ”tittägg”, berättar Cecilia Ohlin, lärare på Signebyns friskola.

SKAPANDETS ALLA OLIKA former används. Form, bild, text och allt däremellan.  

– Eleverna, som går i årskurs 1-6, har utifrån det här inte bara fått bredare förståelse inom de olika skolämnena, de har även ökat sin kreativitet, säger Cecilia.

– Alla lär in på olika sätt. Att få möjligheten att uttrycka sin egen uppfattning praktiskt i form av olika estetiska moment tror jag är jättebra.  

Hon berättar också att deras intresse för skolämnena har ökat markant och eleverna säger att de älskar stimulansen och variationen.

Text: Maria Johansson, för magasinet Kreativa skolan.