100-dagen för taluppfattning

Den första februari var det 100-dag på alla f–3 skolor i Grums. Då jobbade alla elever med taluppfattning och diskuterade matematik utifrån talet 100.

Eleverna Annie Sparrenholt och Andreas Eriksson i Ugglans etta på Södra skolan berättar att vi nu har gått i skolan i hundra dagar sedan vi började i höstas. Därför jobbar vi extra med talet 100 den här dagen.

elever bygger lego och gör girlanger
Ugglan 1 bygger legomodeller med 100 bitar var och pysslar girlanger.

I ettan har de gjort hundraspel på datorn, byggt en girlang som ska ha 100 delar där de byter färg på varje nytt tiotal. De har också byggt en legofigur med 100 bitar. De tycker att dagen har varit rolig. Annie säger att hon har lärt sig att göra girlanger och att räkna på datorn.

räknar 100 saker
Höken 1 räknar 100 saker.

I Ugglans förskoleklass har de tränat på att räkna till 100 tillsammans. De har räknat hur många gånger man blinkar på 100 sekunder. Alfred, Liam och Nova berättar att det var roligt att räkna sina blinkningar. De tycker att det är bra och roligt med 100-dagen.

Eleverna i Ugglan 2 fick göra en skrivuppgift där de skulle fundera på vad de önskar att de hade 100 av och fortsätta på meningarna: ”Jag kan göra 100 …” och ”Om jag hade 100 kr skulle jag …”

Skrivuppgift om jag hade 100

Julia och Vilhelm i Höken 2 har varit i badhuset och simmat 100 längder tillsammans med klassen. De har tittat på hur man kan få ihop 100 kr med olika sedlar och mynt. De har också skrivit alla talen från 1-100. De tycker att det var extra roligt att simma 100 längder. Under dagen har de lärt sig hur man kan dela upp 100. De tycker att det är bra med sådana här dagar och de har lite förslag på vad man kan göra nästa gång: springa 100 varv runt skolan tillsammans i klassen, hoppa 100 gånger själva, skriva sitt namn 100 gånger, skriva första bokstaven i sitt namn 100 gånger på 100 sekunder. Julia är lite osäker på om man kan det.

– Ja, men om det går så blir man ju jätteglad, säger William.

kasta boll och streck på tavlan för 100 sidor

I falkens trea har man haft många olika uppdrag med både att uppskatta längd, vikt, tid och pengar och att utföra praktiska uppgifter som att skriva falken 100 gånger, hoppa hopprep och kasta en boll.

Ingrid Hultberg

Ingrid Hultberg är förstelärare i matematik på Södra skolan. Hon var den som kom med idén att anordna 100-dagen. Hon berättar att syftet var att göra en happening runt talet 100, där man får träna på taluppfattning av talet. Den här dagen blir pedagogerna utmanade att arbeta på många olika sätt. De blir mer kreativa och använder alla sinnen i undervisningen. Det blir dessutom en gemensam aktivitet som alla kan samtala om, både bland elever och lärare. Pedagogerna delger varandra vad de gör under dagen och lär på så sätt av varandra. Arbetet under 100-dagen har varit mer praktiskt än andra skoldagar och det har gett eleverna ett lustfyllt lärande.

Det uppstår också många diskussioner i de olika samarbetsmomenten elever emellan. Under dagen har eleverna fått öva på att gruppera, taluppfattning, rimlighet, att ramsräkna och att diskutera matte. Ingrid ser gärna en fortsättning av 100-dagen varje år som ett återkommande tema. Eleverna behöver få lite guldkant på sin skolgång och det behövs så lite för att de ska tycka att det är en jätterolig dag samtidigt som de faktiskt lär sig mycket. Det som är lite annorlunda är ju det som vi kommer ihåg.

räknar varv på 100 sekunder
Falken 1 tar tid hur många varv de springer på 100 sekunder.

lappar med alla siffror 0-100

Här lägger några elever ur Höken 1 ut talen 1-100.

100 kr på olika sätt
Här var uppgiften att visa 100 kr på tre olika sätt.

Vi hade en väldigt uppskattad 100-dag. Inför nästa gång ska vi tänka på att ta med mer av elevernas önskemål och idéer inför den här dagen. Pedagogerna behöver också få ordentligt med tid att både planera och utvärdera dagen tillsammans.

Marie Olsson

/Marie Olsson, Södra skolan i Grums